Harderwijk één dag kinderhoofdstad van Nederland

Zaterdag 23 maart was het de Landelijke Dag van de Kinderburgemeesters in Harderwijk. Ruim 75 kinderburgemeesters uit het hele land mocht de gemeente Harderwijk ontvangen en welkom heten.  Sandra Timmer Manager Lokale Dienstverlening bij Bibliotheek Noordwest Veluwe en tevens Raadslid gemeente Harderwijk (Harderwijk Anders) schreef voor Bibliotheekblad een mooi verslag van een bijzondere dag die ook in het teken stond van leesplezier en leesbevordering.

Tekst en foto’s: Sandra Timmer (Manager Lokale Dienstverlening bij Bibliotheek Noordwest Veluwe)

Buitenspeelplannen, favoriete leesboeken en de ambtsketens werden bij binnenkomst afgegeven en tentoongesteld aan andere kinderburgemeesters, vaders, moeders en gemeentelijke medewerkers die aanwezig waren. Tussen deze bedrijvigheid door kon ik, namens Bibliotheek Noordwest Veluwe, het natuurlijk niet laten van de gelegenheid gebruik te maken om een aantal kinderen te spreken over hun meegenomen, favoriete, leesboek.
Alle kinderburgemeesters hadden een boek mee, wat leidde tot overvolle tafels met bekende en onbekendere boeken en erg leuke gesprekken. De meesten wilde wel vertellen waarom zij juist dìt boek hadden meegenomen. Èn niet te vergeten; wat hun tip was aan kinderen die (nog) niet zo van lezen houden. Of een beetje……

Naast de tentoonstelling en de inspirerende workshops over veilig buitenspelen voor de kinderburgemeesters, was er veel aandacht voor de kinderrechten, de kinderdemocratie en kinderparticipatie. Lees ook het artikel op de pagina van de gemeente Harderwijk.

Janne & Zoëy uit de gemeente Wageningen

Ondanks mijn dyslexie, zegt Janne, houd ik erg van lezen. Harry Potter lees ik het liefst, een fantasievol boek. Het heeft gelukkig geen plaatjes, waardoor ik in mijn hoofd, mijn eigen invulling kan geven aan o.a. de gebouwen, de personen en omgeving waar het zich afspeelt. Harry Potter en de vuurbeker.

Zoëy zit soms helemaal in het verhaal van haar boek: ‘het lijkt soms alsof ik erbij stond’. Triomf van de verschroeide aarde.
Tip! Blijf vooral lezen. Je hebt er je hele leven plezier van.

Noor en Kirsten uit de gemeente Emmen

Ik ben niet zo’n hele echte leesfan, aldus Kirsten. Sterre party Girl! vond ik wel leuk. Het hangt dus af van het boek dat ik kies.
Dagboek van een muts is erg leuk. Door de plaatjes en de manier van het schrijven wilde ik dit boek direct lezen.
Tip! Ga, naast lekker buitenspelen, ook eens lezen. Het is beter dan de hele tijd op je telefoon.

Freek uit Doetinchem

Ik ben in groep 5 begonnen met het lezen van de Harry Potter-serie. In groep 6 had ik ze allemaal gelezen. Voor vandaag heb ik Harry Potter en de relieken van de dood.
Tip! Grijze jager 😁

Vivienne uit gemeente Haarlemmermeer

De Wisselaar is een erg spannend boek en ik kan mij er echt in inleven. Er gebeurt heel veel en dat vind ik leuk. Tip! Lees minimaal een uurtje per dag. Lezen is goed voor je begrijpend lezen.

Norine, Dirk en Lucie uit de gemeente Ede

Heden van Olympus het beste boek ever, zegt Norine. De schrijver heeft een wereld gecreëerd, waarbij steeds alle karakters terug komen. Het is een serie als vervolg op een eerdere serie.

Rik en Jesper is het meegebrachte boek van Dirk. Ik vind het boek super grappig en ook de tekeningen. Er zijn veel onverwachtse gebeurtenissen.

Lucia heeft niet echt een lievelingsboek, maar, zegt ze; ‘ik vind Vivian den Hollander, de beste schrijfster. Van haar lees ik het meeste.’

Tip! Ga gewoon lezen, ook al vind je het niet leuk. Wanneer je een boek tegen komt wat je echt gaaf vindt, leg je het niet meer weg.

Tip! Lees alleen wat jij leuk vindt, met achtergrond muziek, op een geschikt moment.

Levi en Anouk uit de gemeente Leeuwarden

Het Pungelhuis, zag ik in de bieb liggen en wilde ik lenen. Helaas was het boek gereserveerd en kon ik het niet meenemen. Toen heb ik het boek gekocht en nu heb ik het meegenomen. Ik ben blij dat ik het boek heb gelezen.

Anouk heeft het advies van een klasgenoot gekregen om De Gorgels te lezen. Het is een fantasie boek en erg leuk; ik ben fan, aldus Anouk.

Tip! Zoek een boek waar je echt plezier aan beleefd. Probeer ook boeken van dezelfde schrijver wanneer je een leuk boek hebt gevonden.

Liselore uit de gemeente Rozendaal

Ik was niet te stoppen toen ik eenmaal begonnen was in Lampje. Het is te leuk om niet door te lezen. Er gebeurt altijd wel wat in dit verhaal.
Tip! Begin te lezen met een boek van een thema of onderwerp wat je aanspreekt.

Jahnoah uit gemeente Apeldoorn

Het is een ontzettend interessant boek over de geschiedenis. Ik had eerst het 2de deel gelezen en dat was zo leuk, dat ik het 1ste deel ook wilde lezen. Het zijn verhalen met heel veel informatie. Het machtigste dier op aarde.
Tip! Onderschat lezen niet, het is leuker dan je denkt!

Havana uit de gemeente Almere

Wanneer ik lees vergeet ik alles om mij heen. Zeker bij de boeken van Harry Potter (en de halfbloed prins). Het zijn boeken vol fantasie en ik vind ze uitgebreid en mooi geschreven.
Tip! Ik zou vooral wat pakken wat bij je past. Probeer je concentratie te vinden en dan heb je het gevoel dat je er echt bent (in het verhaal).