Harland Awards uitgereikt tijdens Middag van het Fantastische Boek in Bibliotheek Neude

V.l.n.r. Harland Awards 2022 winnaars Wouter Klein Ikkink, Heleen van de Hoven, Jakim Kravanje, Dorien Brugman en 1e prijswinnaar Jorrit de Klerk. (Foto: Aafke Holwerda)

Zaterdag 25 februari werd het Fantastisch Genre gevierd in Bibliotheek Neude tijdens de Middag van het Fantastische Boek. Een middag vol horror, fantasy en sciencefiction. In de Grote hal een Fantasy Markt met veel boeken (o.a. van zelfpublicerende auteurs) en creatieve ondernemers, cosplayers. Tais Teng gaf een schrijfworkshop en Hoogt in bieb Neude draaide speculatieve films. De middag werd georganiseerd door Lezerscommunity Hebban.nl, Bibliotheek Utrecht en Stichting Fantastisch Genre, die in het Theater ook de Harland Awards uitreikte.

Boekenmarkt en cosplay
In de Grote hal van Bibliotheek Utrecht aan de Neude werd ‘het Fantastisch Genre’ gevierd tijdens een middag vol Horror Fantasy en Science Fiction. Bezoekers konden op de levendige Fantasy Markt genieten van boeken (o.a. van zelfpublicerende auteurs) en kraampjes van creatieve ondernemers. Je kon er ook zomaar een personage uit een film, game, serie of stripboek – cosplayer – tegenkomen en ermee op de foto of het spel Dungeons & Dragons spelen.

Ziltpunk met Tais Teng
Nederlandse fantasygrootheid Tais Teng gaf een uitverkochte schrijfworkshop met als thema ‘Ziltpunk’; een sciencefiction subgenre bedacht door hemzelf en Jaap Boekestein, met elementen als zee, dijken, windmolens, handelsgeest en megatechnologie. Hij inspireerde schrijvers in de dop met zijn toekomstvisie, voorbeelden en tips bij hun verhalen. Op het Pordium gingen 0ud-verhalenwedstrijdwinnaars Mascha Schoonakker (2018), Jeroen de Leeuw (2020) en Gerthein Boersma (2021) gingen in gesprek met auteur Roderick Leeuwenhart, die in 2016 zelf ook de Harland Awards won.

Speculatieve films
Hoogt in Bieb Neude vertoonde drie bijpassende films: ‘Vesper’, ‘Sick of Myself’ en ‘Attachment’. Deze laatste film werd uitgeroepen tot beste Europese fantastische film. ‘Horror zonder opsmuk, subtiel en prettig unheimisch’ aldus het juryrapport. Geselecteerd in samenwerking met het Imagine Film Festival.

Uitreiking Harland Awards verhalenprijs
Als kers op de taart vond de uitreiking van de Harland Awards verhalenprijs plaats. Deze wedstrijd daagt de deelnemers uit een overtuigend verhaal te vertellen in 7.500 woorden. Het onderwerp, de stijl en het subgenre zijn vrij, als het maar een speculatief element bevat als fantasy, sciencefiction, horror, magisch realisme en aanverwanten. Presentatoren Martijn Lindeboom en Heidi van der Vloed (Stichting Fantastiscg Genre) maakten in een gevarieerd programma de winnaars bekend. Runners up waren Dorien Brugman (2), Jakim Kravanja (3), Heleen van de Hoven (4) en Wouter Klein Ikkink (5). Jorrit de Klerk won de eerste prijs.

Meisje van duizend onderdelen
Jorrit de Klerk schreef het nummer 1 verhaal ‘Het meisje van de duizend onderdelen’. Over dit verhaal schreef de jury: “Een ontroerend mooi verhaal. De kern is simpel … de uitwerking is subliem … expliciet zonder belerend te zijn, poëtisch en toch helder. De personages zijn ondanks hun kernachtigheid levendig en meerdimensionaal. De taal, tot slot, laat vakmanschap zien.”

De top 5-verhalen zijn binnenkort als e-book te lezen op hebban.nl.