Burgemeester Utrecht viert start Kinderboekenweek bij familie Khan thuis

Foto: Jelmer de Haas

Van gezinsfeest tot tuinfeest. En van thuis in het AZC tot een Voorleesfeest in het Krachtstation in Kanaleneiland. In heel Utrecht werd voorgelezen. Het was de feestelijke start van de Kinderboekenweek met als thema ‘Bij mij thuis’. Bibliotheek Utrecht en Taal Doet Meer zochten 100 huizen en vonden meer dan 275 enthousiaste deelnemers voor een Voorleesfeestje. Klokslag 3 uur gingen alle feestjes van start.

Burgemeester Sharon Dijksma ging op bezoek bij familie Khan thuis. Ze las voor aan Anabia en haar klasgenootjes. Ze koos voor ‘Mijn huis is jouw huis’, het prentenboek van de Kinderboekenweek geschreven door Yvonne Jagtenberg.

‘Deze week, tijdens de Kinderboekenweek, worden door heel Utrecht leesfeestjes georganiseerd voor en door kinderen. Dit is een ontzettend mooi initiatief. Want lezen opent deuren, brengt je in aanraking met andere werelden en verrijkt je. Op jonge leeftijd plezier krijgen in lezen, dát is iets waar je je leven lang wat aan hebt’ aldus Burgemeester Sharon Dijksma.

Nicole van de VoorleesExpress komt wekelijks bij de familie Khan thuis om voor te lezen aan Anabia en zette het Voorleesfeestje na vertrek van de burgmeester voort.

Voor Pjotr (9) is voorlezen niet altijd een feestje vanwege zijn dyslexie. Hij bakt graag en oefende met het lezen van recepten. Vandaag las hij enthousiast voor uit de verhalen van Kikker en Pad. Ook in de huiskamer van het AZC is een Voorleesfeestje met slingers.

De Voorleesfeestjes zijn een initiatief van Taal Doet Meer en Bibliotheek Utrecht.