Hilda Vliegenthart nieuwe directeur-bestuurder Nieuwe Veste

De Raad van Toezicht van Stichting Nieuwe Veste heeft bekend gemaakt dat Hilda Vliegenthart is benoemd tot de nieuwe directeur-bestuurder. Met ingang van 1 oktober 2022 volgt zij de huidige directeur–bestuurder Gertjan Endedijk op, die dan met pensioen gaat. Momenteel is Hilda Vliegenthart directeur-bestuurder bij de Nobelaer in Etten-Leur.

Voorzitter van de Raad van Toezicht van Nieuwe Veste Wicher Meijer: “Met de komst van Hilda Vliegenthart verwelkomen we een waardige opvolger voor Gertjan Endedijk. Hilda Vliegenthart heeft haar sporen verdiend in diverse culturele instellingen als De Lindenberg in Nijmegen, de Doelen in Rotterdam, De Lievekamp in Oss en de laatste zeven jaar als bestuurder van De Nobelaer in Etten-Leur. Ze is een professionele, betrokken en empathische directeur-bestuurder die Nieuwe Veste mee zal nemen naar de volgende fase.”

In Etten-Leur heeft Hilda Vliegenthart onder andere voor een financieel gezonde organisatie gezorgd en de bouw van een nieuwcultuurhuis voor kunsteducatie, podiumkunsten en bibliotheek gerealiseerd. In samenwerking met diverse partijen is er een prachtig nieuw gebouw neergezet. Het cultuurhuis is dit voorjaar al in gebruik genomen en wordt in september officieel geopend. Hierna vertrekt Hilda Vliegenthart bij De Nobelaer om in haar woonplaats Breda aan de slag te gaan bij Nieuwe Veste.

Hilda Vliegenthart: “Ik vind het een eer om te worden gevraagd om Nieuwe Veste te gaan leiden. De bibliotheek in al haar facetten, kunsteducatie, het Digi-Taalhuis en de amateurkunst, Nieuwe Veste gaat over kansen voor iedereen in Breda. Die kansen wil ik samen met alle medewerkers, zzp’ers en vrijwilligers van Nieuwe Veste van harte faciliteren en creëren. Van jongs af aan weet ik dat het niet vanzelfsprekend is om kansen te krijgen.”

Hilda Vliegenthart start per 1 oktober bij Nieuwe Veste. Ze begint in een mooie periode. Nieuwe Veste is volop bezig met de uitvoering van haar nieuwe koers ‘Verbeelding Verbindt’, waarin de rol van de organisatie verder ontwikkelt en Nieuwe Veste naast aanbieder en netwerker ook een ontmoetingsplaats wordt voor iedereen in Breda.

Gertjan Endedijk, directeur-bestuurder Nieuwe Veste: “Na ruim 10 jaar leiding te mogen geven, vanaf de verzelfstandiging in 2012, aan Nieuwe Veste geef ik met het volste vertrouwen straks het stokje over aan Hilda. Zij is een heel goede directeur-bestuurder en zal met haar kennis, ervaring en netwerk samen met alle medewerkers, vrijwilligers en zzp’ers verder uitvoering gaan geven aan ‘Verbeelding Verbindt’.”

Naast haar werk als directeur-bestuurder is Hilda Vliegenthart ook voorzitter van BredaPhoto, voorzitter van de werkgeversdelegatie voor de cao-kunsteducatie en recent benoemd tot voorzitter van Theaterwerkplaats Tiuri in Breda en Roosendaal.