Hilversum bouwt aan nieuwe media innovatie hub

v.l.n.r. Frank Visser (Stuurgroep Campusontwikkeling Hilversum), John Leek en Eppo van Nispen tot Sevenaer (Beeld & Geluid), Robin Kroes (VodafoneZiggo), Jan Wester (CLICKNL), en René Visser (5G Hub).

Hilversum krijgt een Media Innovatie Hub. VodafoneZiggo, Beeld & Geluid, Nederlandse Publieke Omroep (NPO), TKI CLICKNL, NEP Netherlands en Stuurgroep Campusontwikkeling Media Park Hilversum tekenden hiervoor op 14 juni een intentieverklaring. De hub richt zich op nieuwe toepassingen rond entertainment- en mediacontent, waarin alle zintuigen worden aangesproken, ook wel immersive content genoemd. De partijen willen hiermee de media-industrie in Nederland en de regio versterken. De Media Innovatie Hub komt op het Media Park in Hilversum en wordt naar verwachting in het najaar geopend.

De hub is onderdeel van een campus en businesscentrum waar partijen zullen samenwerken op het gebied van onderzoek en innovatie. De hub zal zich richten op de ontwikkeling van nieuwe toepassingen en businessmodellen met de focus op media, entertainment en immersive content. Denk daarbij aan de metaverse en 5G-gedreven technologieën zoals virtual reality en augmented reality, waarbij de mogelijkheden van 5G-technologie verder zal worden onderzocht. Door de samenwerking tussen partijen en onderwijsinstellingen zal de hub een broedplaats worden voor talent.

Minister ontvangt aanbevelingen
In de aanloop naar de ondertekening van de intentieverklaring ontving minister van Economische Zaken en Klimaat Micky Adriaansens namens het kabinet op 13 juni een rapport van de Economic Board Utrecht (EBU). Daarin staan aanbevelingen voor investeringen die nodig zijn om de Media Innovatie Hub te kunnen ontwikkelen met nationale impact. De hub draagt bij aan de ambitie van Metropool Utrecht om het economisch klimaat te versterken. De hub zal helpen in het aantrekken van talent, innovatie en versnelde introductie van geavanceerde mediatechnologieën en -toepassingen op internationaal niveau.

Nieuwe content ervaringen
Robin Kroes, directeur Strategy, Insights and Integration bij VodafoneZiggo: “VodafoneZiggo ziet dat de Media Innovatie Hub een belangrijke rol zal spelen in het introduceren van sprekende toepassingen op het gebied van media en entertainment. Die zullen de manier waarop mensen content en entertainment tot zich nemen drastisch veranderen. Toepassingen zoals in de metaverse zullen we hier ontwikkelen en testen.”

Ton van Mil, directeur van Media Perspectives en lid van de Stuurgroep Campusontwikkeling Media Park, is enthousiast over de komst van de Media Innovatie Hub. “Onderzoek en innovatie zijn belangrijke onderdelen voor de campusontwikkeling op het Media Park. Het is ook goed om te zien dat zoveel partijen aan dit initiatief meewerken.”

Eppo van Nispen tot Sevenaer, algemeen directeur van Beeld & Geluid, zegt “Hilversum, specifiek het Media Park, vormt letterlijk al decennia het middelpunt van contentcreatie als het gaat om nieuws en entertainment. Zo’n beetje 8o% van wat een Nederlander ziet of hoort komt daar dagelijks vandaan. Het heeft ervoor gezorgd dat we bij de wereldtop horen als het gaat om media maken, zowel technisch als inhoudelijk. Willen we als Nederland bij die top blijven behoren dan is zo’n hub van het grootste belang”

Bart Ahsmann, directeur TKI CLICKNL, noemt de hub “een belangrijke bouwsteen om de innovatiekracht van Media en Entertainment op het gebied van Immersive Content te bundelen en toepasbaar te maken. De hub past in het initiatief voor een landelijk programma Immersive Content”