In memoriam: Marijn Mostart (1954-2024)

Portret Marijn Mostart door Guus Hendrickx.

Afgelopen vrijdag bereikte de redactie van Bibliotheekblad het trieste nieuws dat onze tekstcorrector Marijn Mostart  na een kort ziekbed op 70-jarige leeftijd overleden is.

U, als lezer van Bibliotheekblad, zal Marijn naar alle waarschijnlijkheid niet kennen. Toch speelde zij een belangrijke rol op de achtergrond van het maken van het blad, en van ons zusterblad Informatieprofessional. Marijn was onze zeer gewaardeerde tekstcorrector, en dat deed ze met verve. Als er iemand kritisch was op teksten, dan was zij dat wel. Altijd haalde ze wel een paar fouten uit de kopij of ze plaatste er kritische opmerkingen bij. ‘Ik begrijp niet wat de auteur hiermee bedoelt. Volkomen onduidelijk’.

Marijn was een fervent lezer van kwaliteitskranten en literatuur, en kon ziedend worden als ze een nieuw literair meesterwerk had aangeschaft, dat vervolgens vol bleek te zitten met taal-en stijlfouten. Vaak klom ze dan in de pen om de uitgever een gepeperde mail te sturen.

Marijn belandde op een wonderlijke manier in “de tekstcorrectie”. Na het afronden van een universitaire studie Middeleeuwse geschiedenis, in het begin van de jaren tachtig, had ze enkele korte kantoorbanen die haar maar matig bevielen. Ook een uitstapje naar het voortgezet onderwijs was geen onverdeeld succes. Toen een bevriende uitgever haar vroeg om teksten na te lopen op taalfouten, bleek dat een gouden greep. Lekker in haar eigen omgeving met taal bezig zijn. Na verloop van tijd werkte ze voor verschillende uitgeverijen en tijdschriften, en verleende haar medewerking aan honderden uitgaven.

Op latere leeftijd besloot ze opnieuw te gaan studeren en rondde het conservatorium, studierichting klassieke muziek/piano, succesvol af. Ze besloot het corrigeren van teksten te combineren met een freelancebaan als pianodocent. Heel veel Amsterdamse kinderen leerden van  haar pianospelen en ook bracht zij ze  de beginselen van de klassieke muziek bij.

Wij zullen ons Marijn herinneren als een zeer bevlogen, erudiete, eigenzinnige, maar vooral zeer lieve collega, die we nu al enorm missen. Wij wensen haar familie, vrienden en collega’s heel veel sterkte toe bij dit grote verlies.

Namens Uitgeverij IP
Menno Goosen, hoofdredacteur Bibliotheekblad