Aat Vos ontvangt de Karl Preusker medaille 2021

Foto: Marco Heyda/aatvos

De overkoepelende organisatie van de Duitse bibliotheekverenigingen Bibliothek & Information Deutschland (BID) eV (Bibliotheek en informatie in Duitsland – Federale Unie van Duitse bibliotheekverenigingen) heeft de Karl Preusker-medaille 2021 toegekend aan de Nederlandse architect, creatieve gids en auteur Aat Vos. De Bondsunie brengt hulde aan Aat Vos voor zijn innovatieve ruimtelijke concepten, die bibliotheken hebben geholpen om hun stempel te drukken op de stedelijke samenleving als ‘derde plaatsen’. De prijsuitreiking vindt plaats op 28 oktober 2021 in Ludwigshafen am Rhein en wordt vanaf 16.00 uur live gestreamd. De lofrede zal worden uitgesproken door de auteur en docent B. Joseph Pine II van Columbia University.

In Bibliotheekblad 8 (komt uit op 29 oktober) leest u een uitgebreid interview met Aat Vos.

Karl Preusker-medaille
De prijs wordt sinds 1996 uitgereikt aan individuen en instellingen voor uitmuntende bijdragen aan de promotie en ondersteuning van de culturele en educatieve activiteiten van de bibliotheeksector. Onder de ontvangers van de medaille tot nu toe zijn de voormalige president van de Duitse Bondsrepubliek Horst Köhler, Ranga Yogeshwar, de Allianz der Wissenschaftsorganisationen (Alliantie van Duitse onderzoeksverenigingen) en Wikimedia Deutschland eV. De jury bestaat uit vertegenwoordigers van politiek, journalistiek en bibliotheekverenigingen. De Karl Preusker-medaille herdenkt Karl Benjamin Preusker (1786-1871), die op 24 oktober 1828 in Großenhain in Saksen een schoolbibliotheek oprichtte, die later de eerste openbare bibliotheek in Duitsland zou worden. Ga voor meer informatie over de Karl Preusker-medaille naar BID (in het Duits)