In memoriam Peter Witteveen (1942-2022)

Tekst: Henk Middelveld (Oud bestuurder Rijnbrink en oud-directeur Overijsselse Bibliotheek Dienst) en Mark Deckers (Bestuurssecretaris Rijnbrink)

Het zijn memorabele mensen die het bibliotheekwerk in Overijssel groot maakten. Eind december bereikte ons het bericht dat op 17 december 2022 Peter Witteveen is overleden. Peter was een stuwende kracht achter tal van innovaties van de Overijsselse Bibliotheek Dienst (OBD), een van de rechtsvoorgangers van Rijnbrink.

Peter Witteveen overleed net voor zijn 80e verjaardag en was landelijk één van de pioniers op het gebied van bibliotheekautomatisering. Ook was hij degene die ervoor zorgde dat de OBD de negentiende organisatie in Nederland was met een website op het internet. Witteveen zag al begin jaren ’90 de potentie van internet zag en startte het project Overijssel Digitaal. De OBD is zelfs in zijn tijd nog korte tijd een internetprovider geweest.

Witteveen startte al in 1968 bij het Overijssels bibliotheekwerk en werkte, voordat hij hoofd Onderzoek en Innovatie werd, als hoofd Buitendienst. Hij was daarmee verantwoordelijk voor bouw en beheer van de vele vestigingen in die tijd. Eigenlijk was hij één van de eersten in Nederland die in zijn hoofd de overstap kon maken van fysieke naar digitale bibliotheekvestigingen. En zijn loopbaan bevestigde dat beeld.

Peter Witteveen was volstrekt eigenzinnig en durfde buiten de gevestigde aannames te denken. Het was iemand met visie en een stevige eigen mening. Hij was daardoor geen allemansvriend. Als hij overtuigd was van een oplossing, zou hij die oplossing niet inwisselen voor een oplossing van mindere kwaliteit maar met meer draagvlak.

Witteveen heeft ook gezorgd voor verschillende historische beschrijvingen over de geschiedenis van het Overijssels bibliotheekwerk zo was hij redacteur en schrijver van uitgaven die werden gepubliceerd bij het 40- en 50-jarig bestaan van bibliotheekwerk in Overijssel.

Op kantoor wisten collega’s vrij eenvoudig of Witteveen aanwezig was. Het was een verstokte sigarenroker die ook toen roken niet meer mocht op de werkvloer, hier wel weer wegen voor wist te vinden. In 2003 werd hij getroffen door longkanker en medio 2004 ging hij uit dienst en met prepensioen. Hij herstelde en leidde vervolgens een wat teruggetrokken leven. Afgelopen jaar werd hij opnieuw ziek. Ditmaal was herstel niet meer mogelijk. Peter Witteveen werd 79 jaar.