Inhoud Bibliotheekblad 6-2024 (Printeditie)

Aanstaande vrijdag 28 juni komt Bibliotheekblad 6 uit. Dit is een papieren editie. Hieronder lees je de inhoud. Nog geen abonnement? Sluit er HIER eentje af. Nummer 7 wordt weer een digitale uitgave die rond 20 september uitkomt. In de maanden juli en augustus verschijnt Bibliotheekblad niet.

Collega
Sinds 1 februari 2023 is Olivier Poel ICT-coördinator bij CODA in Apeldoorn, en daar gingen uiteenlopende loopbaanstappen aan vooraf, met onder meer een tussenstap bij een collega-bibliotheek.

Afscheid directeur KB
Op 1 juli neemt Lily Knibbeler afscheid als algemeen directeur van de KB. Waar kijkt ze met het meeste plezier op terug?

Bibliotheken en duurzaamheid, deel III
In het slot van dit drieluik vertellen bibliotheken over een duurzame programmering en collectie.

Handboek over laaggeletterden
Cultura Ede startte het project ‘Leren wat je wilt’. De praktijkervaringen mondden uit in een praktisch handboek om laaggeletterden beter te bereiken.

Een moedig bestuur en een bijzondere mejuffrouw
Mark Deckers schreef onlangs zijn derde boek: Mejuffrouw Gehner en meneer Zwager. Ondertitel: ‘Het dappere duo in het moedige verzet van de Apeldoornse bibliotheek in de Tweede Wereldoorlog.’

Balans tussen cijfers en verhalen
De KB, de nationale bibliotheek, ondersteunt lokale bibliotheken en POI’s al zo’n vijf jaar in impactgericht werken.

De leveringsproblemen bij NBD Biblion
Nadat NBD Biblion vorig jaar zomer het productiesysteem verving, begon een jaar vol problemen.

Hoog bezoek in het hoge noorden
Afgelopen mei bracht demissionair staatssecretaris van Cultuur en Media Fleur Gräper een bezoek aan Bibliotheek Uithuizen.

Column

Rianne van Melik schrijft samen met Jamea Kofi overhun onderzoek naar openbare bibliotheken als sociale infrastructuur.

Bijzondere bibliotheken
Atria, het kennisinstituut voor emancipatie en vrouwengeschiedenis, zet zich in voor een gendergelijke samenleving.

75 jaar Probiblio
Probiblio viert dit jaar haar 75-jarig jubileum. Frans Bergfeld, directeur van de provinciale ondersteuningsinstelling, blikt terug én vooruit.

Topstukken
Omroepgidsen zijn dankbare bronnen voor wetenschappelijk onderzoek. Een goede reden om ze bij de KB zorgvuldig te bewaren en te koesteren.

Monitoren van leesbevorderingsprogramma’s
De leesbevorderingsprogramma’s van Stichting Lezen hebben een grote ontwikkeling doorgemaakt. Voor bijna alle leesbevorderingsprogramma’s bestaat inmiddels een monitorinstrument.

De carrièreswitch
Na een dienstverband bij verschillende POI’s richtte Math Göbbels Onderzoek met Effect op, dat onder meer de impact van het bibliotheekwerk meet.

Het Ljubljana-leesmanifest
In gesprek met boekwetenschapper Adriaan van der Weel over Het Ljubljana-leesmanifest.

Onderzoek
Onderzoek naar de impact van de AI-Parade laat zien dat bezoekers meer te weten zijn gekomen over AI en meer weten over de invloed ervan op de maatschappij.

Management
Alice Vlaanderen (Bibliotheek Rotterdam) zet graag haar tanden in een nieuwe uitdaging als ze daarbij de Rotterdammer maar kan bewegen om een betere versie van zichzelf te zijn.

Pensionering
Op 1 mei ging Jan Ubels (67) met pensioen. Hoe kijkt de teamlead van een supportteam bij OCLC, terug op zijn jaren in de sector?