In het nieuwste nr (5) van Bibliotheekblad…

2021 nummer 5 (komt uit op 28 mei) : in dit nummer onder andere:

Collega
Lotte Kok is sinds november 2019 in dienst bij de Bibliotheek Venlo als community librarian.

Lente-etalagewedstrijd
Probiblio daagde bibliotheken uit om met een frisse blik naar hun raamoppervlakte te kijken, als potentiële creatieve en interactieve etalages voor hun programmering en collecties. Wie werd de winnaar?

Bibliotheek Bouwlust
In februari 2021 opende de spiksplinternieuwe wijkbibliotheek ‘Bouwlust’ in het Haagse stadsdeel Escamp haar deuren. Bijzonder is de manier waarop de buurtbewoners het voor elkaar kregen een nieuwe bibliotheek te realiseren, veel mooier en moderner dan de vorige.

Nanning Mol, nieuwe voorzitter CBCT
De CBCT (Certificeringsorganisatie Bibliotheekwerk, Cultuur en Taal) doet haar audits niet met de meetlat en rode kaarten, zegt de in oktober 2020 benoemde voorzitter Nanning Mol. Onder zijn leiding wordt kennisdeling nog belangrijker.

Over wat er gebeurde in Woburn Public Library
Deirdre Carasso, directeur Bibliotheek Utrecht, voerde onlangs een gesprek met Bonnie Roalsen, directeur van de Woburn Public Library. Roalsens aandacht voor de diverse groepen en haar vernieuwingsdrang bevallen niet iedereen … Wat kunnen wij in Nederland hiervan leren?

Biebactiviteit
Bij het benzinestation kun je allang niet meer louter terecht voor super, diesel of gas. Maar boeken? Sinds half februari zijn die ook af te halen bij het BP-benzinestation in Dinteloord. Hier is namelijk een servicepunt gevestigd van Bibliotheek West-Brabant.

Vlaanderen wel, Nederland niet
Het Collectief Landelijk Bibliotheeksysteem (CLB) komt er vooralsnog niet, maar in Vlaanderen zijn ze al bijna klaar met hun landelijke bibliotheeksysteem. Waarom lukt het daar wel en bij ons niet? En wat kunnen we in Nederland van Vlaanderen leren?

Topstukken
Een walnoot, deels gevuld met een verguld messing montuur waarin gaten zijn aangebracht die ruimte bieden aan een boekje en een reisnecessaire. Het boekje is getiteld: Le conseiller des grâces, dédié aux dames, wat zich laat vertalen als ‘De raadgever van de gratie, bestemd voor dames’.

Lidewij Edelkoort zoekt samenwerking
Onze meest bekende trendforecaster Lidewij Edelkoort heeft een bijzonder aanbod voor bibliotheken in petto.

De standalonebibliotheek verliest terrein
Uit de gegevens van de Bibliotheekatlas blijkt dat de standalonebibliotheek terrein verliest. Het samenbrengen van partijen in een multifunctionele accommodatie (MFA) is in opmars.

Nieuwe Bibliotheek Universiteit van Amsterdam
De komst van een nieuwe Universiteitsbibliotheek in Amsterdam is een feit. Na jaren van discussie en bezwaarprocedures werd in september 2019 de eerste paal geslagen.

De jeugddoelen van de Leescoalitie
Hoe staat het met de doelen die door de Leescoalitie voor kinderen en jongeren zijn vastgesteld? De KB slaat haar eigen recent gepubliceerde onderzoeken erop na.

Management
Na het voltooien van de Hotelschool kwam Renske van Kooij, directeur de Bibliotheek Westland, in de hotel- en horecawereld terecht. Toch koos ze voor een ander carrièrepad.