Inhoud nieuwste nummer Bibliotheekblad (1-2023), komt uit rond 27 januari

Hieronder vindt u de inhoud van het nieuwste nummer van Bibliotheekblad. Nog geen abonnement? Sluit het HIER af.

Collega
Een kinderboekenillustrator die in een bibliotheek werkt … Yvonne Lancet combineert haar artistieke werkzaamheden met een baan als informatieconsulent bij Bibliotheek Kennemerwaard.

Lodewijk Asscher
In Bibliotheekblad 9/10-2022 las u een uitgebreid artikel over de evaluatie van de motie-Asscher. In dit nummer een interview met de naamgever van deze motie: Lodewijk Asscher, sinds een jaar voorzitter van de RvT van de Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA).

Column
Rianne van Melik en Jamea Kofi (Radboud Universiteit) vertellen over hun internationale onderzoek om openbare bibliotheken te laten functioneren als belangrijke ontmoetingsplaatsen.

Nieuwe huisstijl
Mensen die nooit in een bibliotheek komen, hebben vaak nog een beeld van vroeger in hun hoofd.’ Reden te meer om dit ouderwetse idee te doorbreken met een gloednieuwe huisstijl die meer recht doet aan de look & feel van de fors uitgebreide bibliotheekservice.

Victorines
Dia Wesseling (adviseur educatie bij Probiblio) ontving de initiatiefprijs van de Victorines voor haar pleidooi om expert-lees(media)consulenten in te zetten binnen de Bibliotheek-op-schoolaanpak. Ook de andere prijswinnaars komen aan bod.

Biblioscoop
Ook Nederlandse bibliotheken krijgen een eigen streamingdienst. Afgelopen december heeft NBD Biblion het definitieve startschot gegeven voor de verdere ontwikkeling ervan.

Bibliotheek Uithoorn: knooppunt van functies
In het weekend van 3 en 4 september ging de nieuwe bibliotheek van Uithoorn officieel open. Manager Peter Hendriks over het concept dat men in Noord-Holland uitrolt.

Bibliotheeksector ontwikkelt collectieblueprints
Hoe geef je bibliotheekleden inspiratie voor hun volgende leeservaring? Met dat vraagstuk gingen de KB, POI’s en lokale bibliotheken een paar jaar geleden aan de slag.

Poëzieweek 2023
Poëzie is weggelegd voor een select groepje lezers, is vaak het idee. Toch besteedt de bibliotheek graag aandacht aan poëzie, bijvoorbeeld in het kader van de Poëzieweek.

Bijzondere Bibliotheken
Wie meer wil weten over de geschiedenis van Haarlem en omliggende gemeentes kan terecht in het Noord-Hollands Archief (NHA). Ter ondersteuning vind je daar ook een rijke bibliotheek.

Filmstreaming beschikbaar in Vlaanderen
Sinds 6 oktober bieden 26 Vlaamse bibliotheken filmstreaming aan via Cinébib van Cultuurconnect. Het proefproject loopt twee jaar. Bij succes kunnen straks alle Vlaamse bibliotheken meedoen.

Een kijkje bij onze oosterburen (deel VI)
Elf jaar geleden ging de nieuwe centrale bibliotheek van Stuttgart open. Een omstreden ontwerp als motor van een omstreden stadsproject. Wat is er terechtgekomen van de ambitieuze plannen?

Probiblio’s Etalagewedstrijd
Dit keer was het thema: koken. Winnaars van deze vierde editie zijn Bibliotheek Oostland en Bibliotheek Rivierenland, vestiging Kerkdriel.

Management
Doeko Pinxt is directeur-bestuurder van de Bibliotheek Veluwezoom en Cultuurbedrijf RIQQ. Die combinatie is voor hem belangrijk: hij ziet de meerwaarde in van samenwerkingsverbanden.

Topstukken uit de KB
Het lijvige Visboeck van Adriaen Coenen is een absoluut topstuk. Dit ruim 800 pagina’s tellende handschrift zit boordevol beschrijvingen en zelfgetekende afbeeldingen.

De technische visie van Bibliotheek Gouda
In de Techniekwerkplaats van de Bibliotheek Gouda kan de jeugd vanaf 8 jaar zich uitleven met bouwmaterialen en technisch gereedschap, met robotica, en met LEGO® bouwen en programmeren.