KB-diensten populair onder sociale en geesteswetenschappers

Van de sociale en geesteswetenschappers in Nederland maakt ruim de helft wel eens gebruik van een van de diensten die de KB nationale bibliotheek aanbiedt. Met name de digitale platformen DBNL en Delpher worden veel gebruikt.

Dat blijkt uit onderzoek dat onderzoeksbureau Dialogic in opdracht van de KB uitgevoerd heeft onder ruim vijfhonderd wetenschappers. Uit de studie bleek dat 75 procent bekend is met de KB nationale bibliotheek, onder geesteswetenschappers was dat 86 procent. Van de ondervraagden maakt 53 procent ‘soms of regelmatig’ gebruik van een KB-dienst. Ook dit percentage was hoger onder geesteswetenschappers: daar lag het op 76 procent. Van de respondenten heeft 14 procent een lidmaatschap van de KB.

Van de diensten die de KB aanbiedt zijn digitale diensten Delpher en de Digitale Bibliotheek Nederlandse Letteren het bekendst. Meer dan de helft van de geesteswetenschappers gebruikt deze diensten wel eens. Andere bronnen zijn de digitale bronnen op KB.nl, de KB op Worldcat en het Geheugen van Nederland.

Volgens Martijn Kleppe, directieteamlid met de portefeuille Onderzoeken & Ontdekken, was het onderzoek nodig om een scherper beeld te krijgen van het bereik en gebruik van de KB-onderzoeksdiensten. ‘Driekwart van de Geesteswetenschappers gebruikt onze diensten; dat is echt heel hoog. Dit geeft wel aan hoe belangrijk onze diensten en collecties zijn. Wij helpen zo onderzoekers bij hun onderwijs en zelfs bij wetenschappelijke doorbraken.’