KB lanceert nieuwe website voor medewerkers openbare bibliotheek

De Koninklijke Bibliotheek (KB) kondigt voor deze zomer de lancering aan van een nieuwe website voor medewerkers van openbare bibliotheken die informatie gaat bieden over de dienstverlening en programma’s van de KB. De website, die Bnetwerk gaat heten, moet onder andere bibliotheekenbasisvaardigheden en kb.nl/ob gaan vervangen. De nieuwe website Bnetwerk gaat alle relevante informatie overzichtelijk bij elkaar aanbieden, gesorteerd op onderwerp, thema, programma of rol. Daarnaast zal de site ook verwijzingen bevatten naar andere relevante websites, die mogelijk in een later stadium worden geïntegreerd.

Aanleiding voor de lancering van de nieuwe website is een onderzoek dat vorig jaar is uitgevoerd onder bibliotheekmedewerkers, waaruit is gebleken dat er behoefte bestaat aan een overzichtelijke website waar alle informatie uit het bibliotheeknetwerk bij elkaar komt.

‘In de afgelopen jaren zijn er meer dan twintig sites ontstaan met KB-informatie voor het openbare-bibliotheeknetwerk. Hierdoor zagen medewerkers soms door de bomen het bos niet meer. Medewerkers gaven in het onderzoek aan moeilijk de juiste en relevante informatie te kunnen vinden. Ze willen graag één ingang voor alle informatie en liefst informatie afgestemd op hun rol of functie. De KB wil met Bnetwerk voldoen aan deze vraag. De site is nog in opbouw; in de komende jaren wordt Bnetwerk steeds verder aangevuld,’ aldus de KB