KB start proef met app TijdschriftenBieb

Onlangs heeft de Koninklijke Bibliotheek (KB) de tijdelijke app TijdschriftenBieb gelanceerd. Het gaat om een proef waarbij de KB samen met de bibliotheken onderzoekt of tijdschriften deel moeten gaan uitmaken van de Online Bibliotheek. In de loop van 2021 wordt de dienst door de KB geëvalueerd.

Via de TijdschiftenBieb zijn zestien tijdschriften beschikbaar, die voor bibliotheekleden gratis te lezen zijn. Het gaat om titels als Margriet, Vrij Nederland, Viva, Flair, Story, Nouveau, Psychologie Magazine, Yoga Magazine, Happinez en AutoWeek. Van elk tijdschrift zijn de edities vanaf begin 2020 beschikbaar, altijd tot de voorlaatste editie, aldus de KB.

Bibliotheekleden kunnen, na inloggen, de tijdschriften direct online lezen of eerst een preview bekijken. De tijdschriften kunnen ook gedownload worden zodat ze offline te lezen zijn. Gebruikers kunnen zoveel tijdschriften lezen als ze willen. De tijdschriften zijn niet te lezen op een pc of e-reader.

De KB meldt dat de app nu nog een tijdelijk karakter heeft ‘om uit te vinden of deze vorm van tijdschriften lezen via de Bibliotheek bevalt, zowel voor de leden als voor de uitgevers van die tijdschriften. Vandaar dat het aantal titels beperkt is.’ In de beginperiode wordt er nog geen actieve marketing gevoerd voor de TijdschriftenBieb. Zo kan eerst worden bezien of de app goed werkt voor de eerste leden die deze gaan gebruiken, aldus de KB.

De TijdschriftenBieb-app is beschikbaar via de App Store en via Google Play