Literatuurmuseum / Kinderboekenmuseum toegetreden tot Canon van Nederland

Foto: Mike Bink

Het Literatuurmuseum / Kinderboekenmuseum is toegetreden tot het netwerk van de Canon van Nederland. Dit netwerk heeft als doel de Nederlandse geschiedenis voor het voetlicht te brengen.

Op de website van de Canon van Nederland presenteert het Literatuurmuseum / Kinderboekenmuseum enkele sleutelstukken aan de hand van vijf Canonvensters: Anton de Kom, Annie M.G. Schmidt, Het Kinderwetje van Van Houten, De Tweede Wereldoorlog en De Eerste Wereldoorlog. Het museum toont deze stukken fysiek in tentoonstellingen en op het online museum LiteratuurLab.

Het Canonvenster over Anton de Kom vertelt wat de schrijver heeft betekend voor de onafhankelijkheid van Suriname. Zijn literaire nalatenschap die in het museum wordt bewaard, onderstreept dit. Hoewel het manuscript van zijn roman Wij slaven van Suriname als verloren moet worden beschouwd, bevinden zich in de collectie van het museum tal van onuitgegeven manuscripten van De Kom, waaronder de schriftjes waarin hij werkte aan een kleine historische roman, Ons bloed is rood, die waarschijnlijk een vervolg had moeten worden op Wij slaven van Suriname.

Verder zijn onder meer de typemachine te zien waarop Annie M.G. Schmidt haar versjes, kinderboeken, liedjes en televisieseries tikte, en het handschrift van Fabriekskinderen. Een bede, doch niet om geld van J.J. Cremer dat in 1863 verscheen. Deze novelle gaat over de schrijnende praktijk van kinderarbeid en zorgde er mede voor dat tien jaar later het Kinderwetje van Van Houten werd aangenomen, waardoor werken in fabrieken tot de leeftijd van twaalf jaar werd verboden.