HackShield in de Bieb en leskist voor bibliotheken

(Video onder het bericht)

Spelenderwijs digitaal weerbaar worden, en leren hoe je desinformatie herkent en omgaat met nepnieuws. Dat is de bedoeling van HackShield in de Bieb. Eind vorig jaar werd deze bibliotheekvariant van de augmented reality (AR)-game voor kinderen van 8-12 jaar gelanceerd, intussen is er een speciale leskist voor bibliotheken.

HackShield is een online spel over cybercriminaliteit. Via deze game worden kinderen opgeleid tot Junior Cyber Agents die zichzelf en hun omgeving kunnen beschermen tegen online gevaar. HackShield is er al voor scholen, en de afgelopen jaren zijn er in samenwerking met partners, de politie en vele gemeenten al meer dan zeventigduizend kinderen bereikt, aldus Emily Jacometti van HackShield. ‘Naast HackShield de game en HackShield in de Klas zijn we erachter gekomen dat bibliotheken een belangrijke functie vervullen om zo veel mogelijk kinderen te bereiken en cybersafety-vaardigheden mee te geven.’ Dankzij samenwerking met partijen als de gemeente Amsterdam, OBA, Probiblio, Het Mediateam, SIDN en Saxion zijn er nu HackShield in de Bieb en een leskist om te zorgen dat zo veel mogelijk bibliotheken van het spel gebruik kunnen maken.

Lessen over desinformatie
De leskist bevat al het nodige materiaal om groepen kinderen en klassen te verwelkomen. Bibliotheken kunnen de kist eenmalig aanschaffen voor 599 euro per locatie; het enige wat nodig is, is een aantal tablets. De opbrengst komt ten goede aan het onderhoud en de doorontwikkeling van HackShield in de Bieb. Bibliotheken betalen naast de eenmalige aanschafkosten voor de leskist geen gebruikskosten of licenties. Klassen kunnen naar de bibliotheek komen voor de game, maar HackShield biedt ook materiaal aan dat bibliotheken kunnen meenemen naar scholen ter ondersteuning van lessen met het thema desinformatie. De leskist is onder meer te koop bij ProBiblio en Cubiss, en bij HackShield zelf.

Jacometti: ‘Ons doel is om HackShield in de Bieb dit jaar bij honderd bibliotheken beschikbaar te stellen.’ Dit doen ze onder andere door een informatiemiddag te organiseren met ProBiblio op 10 maart en met Cubiss op 24 maart.

Stolas en Lux
In de AR-game HackShield draait het om het (kwade) volk van Stolas, dat mensen dom wil houden door desinformatie te verspreiden en kennis te vernietigen. Het (goede) volk van hoofdpersoon Lux moet dat voorkomen, maar hoe doe je dat in het huidige gedigitaliseerde tijdperk? De spelers van de game zijn Cyber Agents die Lux gaan helpen. Met opdrachten op een tablet gaan kinderen in kleine groepjes de bibliotheek in op zoek naar antwoorden. Als ieder groepje (binnen de tijd) de goede antwoorden vindt, krijgt het een stukje code. Alle codes samen vormen de oplossing van de game. Alle opdrachten in de AR-game zijn gekoppeld aan leerdoelen en competenties in het primair onderwijs.

Op 9 november lanceerde HackShield Future Cyber Heroes, samen met Gemeente Amsterdam en de OBA de AR Desinformatie quest. Een avontuur in de bibliotheek dat kinderen leert hoe desinformatie op te sporen is, en hoe zij zichzelf kunnen voorzien van goede informatie.