Maand van de filosofie: ook in de bibliotheek!

Foto: Shutterstock

Ook dit jaar is april weer de Maand van de Filosofie. In Nederland en Vlaanderen worden er in deze periode diverse programma’s, lezingen, debatten en festivals georganiseerd rondom een thema (ditmaal is gekozen voor ‘chaos’). Een kleine greep uit de vele activiteiten.

Tekst: Eimer Wieldraaijer

Op dinsdag 9 april staat de Centrale Bibliotheek Rotterdam in het teken van Chaos in het filosofisch spreekuur. Op woensdag 17 april is de Bibliotheek Eindhoven (De Witte Dame) het toneel van een dubbelinterview met NRC-journalist Tom-Jan Meeus en Denker des Vaderlands Marjan Slob. Twee dagen later, vrijdag 19 april, staat Forum Groningen in het teken van de Nacht van de Filosofie. Een dag later, zaterdag 20 april, valt die eer te beurt aan de Openbare Bibliotheek Amsterdam op het Oosterdokseiland.

Net als in eerdere edities is er ook nu weer een essay van het jaar, dit keer geschreven door Tom-Jan Meeus. Tiel van zijn pennenvrucht: Duidelijkheid. Het kinderboek – titel: De chaos in Loïs – komt van de hand van schrijver/tekenaar/muzikant Yorick Goldewijk.

Op 10 april wordt de Socratesbeker uitgereikt als prijs voor het prikkelendste filosofieboek van het afgelopen jaar. In 2017 won Marjan Slob deze onderscheiding voor haar essay Hersenbeest. Uit het toenmalige juryrapport: ‘Met haar subtiele taalgebruik en mooi gecomponeerde zinnen prikkelt Marjan Slob de lezer om over zichzelf na te denken als vragenstellend wezen. Als hersenbeest. Een wonderschoon boek.’

Meer informatie is te vinden op de website van de Maand van de Filosofie.

Week van de Kinderfilosofie
Er is ook een Week van de Kinderfilosofie. (13 t/m 21 april) Tijdens deze week zet de Stichting Promotie en Publiciteit Kinderfilosofie de praktijk van het filosoferen met kinderen in de spotlights, zodat iedereen het belang én het plezier van kinderfilosofie kan ontdekken. Zie hiervoor de website.

Reportage in Bibliotheekblad 3-2024
Lees ook het artikel ‘Vanuit een ander perspectief naar de wereld kunnen kijken’ van Elselien Dijkstra in Bibliotheekblad 3-2024 (digitale editie).