Meer dan 50 kinderen sliepen een nachtje in de bieb tijdens Kinderboekenweek Gi-ga-groen!

Foto’s Michael Kooren

Op vrijdagavond 7 oktober werden er 42 tentjes opgezet in de Grote hal van Bibliotheek Neude. Meer dan 50 kinderen bleven er een nachtje slapen met een ouder of verzorger. Met recht een uniek event: dit is de allereerste keer dat er iemand mag blijven slapen in de bieb. En dan meteen ook ruim 50 kinderen, zo’n 100 personen totaal. In de Grote hal van Bibliotheek Neude werden 42 bieb-tenten opgezet. Na de Kindernacht van de Poëzie, in samenwerking met het ILFU, met fantastische dichters en schrijvers zoals Bibi Dumon Tak, Elten Kiene, Bette Westera en Ted van Lieshout op het podium gingen de bezoekers nog lang niet naar bed. Kinderen gingen hun eigen tentje versieren, maakten een glow in the dark kussensloop en gingen op pad met de nachtwakers. Er waren Meet & greets met schrijvers, een Gi-ga-groene speurtocht en gingen dansen tussen de boeken. En uiteraard nog een mooi verhaal voor het slapengaan.

Iedereen bracht een eigen matje, slaapzak, kussen, pyjama en lievelingsknuffel mee. Voordat de kinderen om 10.00 uur ’s ochtends weer naar huis gingen, was er uiteraard een gi-ga-groen ontbijt en tijd voor Boek & Yoga. Uiteraard was er nog veel meer Kinderboekenweekprogramma in alle 13 bibliotheken van Utrecht, zoals een gi-ga-groen Voorleesfeest en theatervoorstellingen van HKU theaterstudenten.