Probiblio publiceert handreiking ‘Omgaan met ongewenst gedrag van bezoekers’

Foto: Shutterstock

Probiblio heeft een handreiking gepubliceerd om met ongewenst gedrag van bezoekers om te gaan. De handreiking wil bibliotheekorganisaties op weg helpen met het vinden van geschikte maatregelen voor de problematiek rondom ongewenst gedrag in de frontoffice.

Bibliotheken geven aan dat veel jongeren veel overlast veroorzaken. Er zijn een paar inzichten die kunnen verklaren waar dat gedrag vandaan komt:

• Het brein van jongeren is nog volop in ontwikkeling en het hersengebied dat zorgt voor remming is daardoor nog niet af. Ook worden zij hierdoor eerder gestuurd door korte in plaats van lange termijn beloning.
  • Jongeren begeven zich in drie verschillende culturen: de thuiscultuur, de straatcultuur (masculien) en schoolcultuur (feminien). De mismatch in deze culturen kan ongewenst gedrag veroorzaken, zoals in de bibliotheek waar eigenlijk een schoolcultuur heerst maar de straatcultuur steeds meer binnendringt.
  • Jongeren gedragen zich volgens de selffulfilling prophecy: is de eerste interpretatie van jongeren dat ze lastig zijn? Dan zullen zij zich ook lastig gedragen.

Bibliotheekblad besteedde in nummer 4-2023 aandacht aan deze problematiek.
Download hieronder de publicatie van Probiblio.