Nationale Voorleesdagen geopend door prinses Laurentien

Op woensdag 21 januari zijn De Nationale Voorleesdagen feestelijk van start gegaan met Het Nationale Voorleesontbijt van prinses Laurentien in het AVROTROS-programma Zin in Zappelin. De Nationale Voorleesdagen duren tot en met 30 januari. Dit jaar staat Coco kan het! (het Prentenboek van het Jaar 2021) van Loes Riphagen centraal.

De Nationale Voorleesdagen werden afgetrapt door prinses Laurentien, die tijdens het AVROTROS-programma Zin in Zappelin online voorlas uit Coco kan het! van Loes Riphagen, dat vorig jaar verkozen werd tot Prentenboek van het Jaar 2021. Een comité bestaande uit onder andere een jeugdbibliothecaris, docent en boekhandelaar, koos het Prentenboek van het Jaar 2021 uit de prentenboeken die in 2019 verschenen. Speciaal tijdens De Nationale Voorleesdagen is er een mini-editie van Coco kan het! verkrijgbaar bij de (online) boekhandel. Naast Coco kan het! Heeft het selectiecomité nog negen andere prentenboeken gekozen, die de Prentenboek Top 10 vormen.

Op 20 januari werden door het hele land in bibliotheken, basisscholen, peuterspeelzalen en kinderdagverblijven (online) voorleesontbijten georganiseerd. Lokale helden, zoals brandweermannen, politieagenten en burgemeesters,  én bekende Nederlanders, namen deel aan deze voorleesontbijten om zo te laten zien dat ook zij voorlezen belangrijk vinden. Dit jaar zullen onder anderen Jim Bakkum, Frits Barend, Willie Wartaal, Lucy Woesthoff, Burgemeester Aboutaleb en Minister Arie Slob zich online inzetten tijdens de Voorleesdagen.

In het kader van de Nationale Voorleesdagen organiseren ook tal van bibliotheken online activiteiten. Zo heeft Bibliotheek Kennemerwaard in het kader van de Nationale Voorleesdagen aan haar website niet alleen een pagina toegevoegd waarop verschillende activiteiten genoemd worden, maar heeft zij ook een pagina gecreëerd die helemaal gewijd is aan Coco kan het!, met onder andere knutseltips, een animatiefilmpje en een speciaal door het Videolab van de bibliotheek gemaakte video. Cubiss heeft ter ere van de Nationale Voorleesdagen  samen met de Limburgse bibliotheken voorleesfilmpjes opgenomen met vier bekende Limburgers: Beppie Kraft, Kiki van Aubel, gedeputeerde Housmans en Frans Pollux!  Ook tal van andere bibliotheken brengen op hun website de Nationale Voorleesdagen (en voorlezen in het algemeen) onder de aandacht door onder andere te verwijzen naar knutseltips, digitale voorleessessies, voorleestips, animatiefilmpjes, een speciale Sing Along-video en vingerpopjes die tijdens de Voorleesdagen cadeau worden gedaan aan nieuwe, jonge leden. Een greep uit het overige aanbod: Bibliorura streamt de voorstelling Coco kan het! van Ton Meijer live, Bibliotheek Utrecht verwijst naar podcasts waarin Coco kan het! wordt voorgelezen in vier verschillende talen en naar uitzendingen van RTV Utrecht waarin wordt voorgelezen door bekende Nederlanders als Hakim van Sesamstraat en Bibliotheek Midden-Brabant verwijst onder andere naar de serie voorleesvideo’s ‘Spoorlezen’. Biblionet Groningen streamt op 29 januari via Facebook live ‘Voorlezen in het donker: verhaaltje voor het slapengaan’ en Bibliotheek Amstelland streamt op 23 januari live de theatervoorstelling Coco kan het! van poppenspeler Jogchem Jalink.

Om ook anderstalige kinderen en hun (groot)ouders bij De Nationale Voorleesdagen te betrekken biedt de Leescoalitie vertalingen van het prentenboek aan in het Turks, Arabisch en Pools in een speciaal miniboekje. Dit boekje is vanaf de start van De Nationale Voorleesdagen – of wanneer de bibliotheken weer open zijn – gratis op te halen in bibliotheken en te gebruiken naast het grote prentenboek. Steeds meer kinderen worden in een andere thuistaal opgevoed. Het is het meest effectief als (groot)ouders voorlezen in de taal die zijzelf het beste kennen, begrijpen en spreken, aldus de CPNB.

De Nationale Voorleesdagen bestaan sinds 2004. De voorleescampagne is geïnitieerd door Stichting Lezen en wordt georganiseerd door Stichting CPNB. De doelstelling van deze jaarlijkse campagne is het stimuleren van voorlezen van kinderen (0-6 jaar) die zelf nog niet kunnen lezen of net het lezen hebben geleerd. De campagne benadrukt de voordelen van het (voor)lezen, waaronder het positieve effect op woordenschat, mondelinge taalontwikkeling en verhaalbegrip.