NBD Biblion start proef met vervanging plastic door biofolie

Vanuit het streven naar een duurzamere bedrijfsvoering start NBD Biblion deze maand met een proef waarbij de plastic beschermlaag van hardcover boeken wordt vervangen door biofolie. Als de proef positief uitpakt zal al het plastificeerwerk van hardcover boeken met biofolie gaan gebeuren, wat zal leiden tot een aanzienlijke reductie van plastic in bibliotheken, aldus NBD Biblion.

NBD Biblion levert aan bibliotheken jaarlijks zo’n twee miljoen boeken, die allemaal verstevigd worden, onder andere door een plastic beschermlaag, zodat de boeken langer meegaan en uitgeleend kunnen worden. Uit de proef die onlangs van start is gegaan, zal moeten blijken of biofolie plastic op een volwaardige manier kan vervangen. Als de boeken met biofolie kwalitatief goed uit de test komen, is het de bedoeling om in de loop van 2021 voor al het plastificeerwerk van hardcover boeken over te gaan op de biofolie. Dat scheelt jaarlijks al snel ruim een miljoen boeken met minder plastic in de bibliotheek, aldus NBD Biblion.

Voor de proef wordt gebruik gemaakt van Filmolux® libre organic, een folie dat is gemaakt van biobased polyethyleen verkregen uit suikerriet, dat voor meer dan 90 procent uit hernieuwbare bronnen bestaat.

De proef wordt gestart in samenwerking met Bibliotheek Z-O-U-T, die heeft aangegeven graag mee te werken en inmiddels een eerste set boeken heeft ontvangen om intensief te testen. Daarnaast zijn er ook twee jeugdtitels gekozen die worden voorzien van biofolie om getest te worden. Bibliotheken kunnen zich aanmelden om deze boeken zelf in de praktijk te testen, zo meldt NBD Biblion

Om het onderwerp nog meer onder de aandacht te brengen organiseert NBD Biblion op donderdag 15 oktober ook een webinar waarin aandacht zal worden besteed aan duurzaamheid binnen de bibliotheek en nader zal worden ingegaan op de proef met biofolie.

Overigens meldde Bibliotheek Rivierenland begin januari ernaar te streven in de loop van dit jaar te zijn getransformeerd tot een ‘plasticvrije bibliotheek’.