Bibliotheek Rivierenland wil plasticvrij worden

Bibliotheek Rivierenland wil in het nieuwe jaar een plasticvrije bibliotheek worden en heeft om dit te verwezenlijken gekozen voor een samenwerking met de Belgische bibliotheekleverancier MedioEurope voor de verwerking van plasticvrije boeken. Bibliotheek Rivierenland geeft in een persbericht aan meer in te willen gaan zetten op duurzaamheid. De samenwerking met MediaEuropa past binnen dit streven. Daarnaast wil de bibliotheek haar bezoekers ‘prikkelen op het gebied van duurzaamheid’.
Over de samenwerking met MedioEurope stelt Bibliotheek Rivierenland dat deze naast het aspect van duurzaamheid ook andere voordelen heeft. ‘De boeken liggen sneller in de Bibliotheek vanwege de kortere verwerkingstijd en het draagt bij aan een duurzamer transportbeleid. Hierdoor levert de Bibliotheek meer service, maken we onze bezoekers bewust en komt er minder plastic in de omgeving terecht. De Bibliotheek heeft tegenwoordig ook een belangrijke sociale functie in de maatschappij. Bezoekers ontmoeten elkaar, ontdekken hun interesses en zijn ontvankelijk voor thema’s als duurzaamheid, een betere wereld en het delen van kennis. Bibliotheek Rivierenland speelt hierop in door samen te werken met MedioEurope voor een wereld met minder plastic en meer bewustzijn,’ aldus de bibliotheek. De door MedioEurope geleverde boeken hebben een zachte kaft en zullen niet meer geplastificeerd zijn.

MedioEurope heeft in 2019 een duurzaamheidsprogramma ontwikkeld met als doelstelling om in 2022 het duurzaamheidslabel van de Verenigde Naties binnen te halen, uitgaande van de in 2015 geformuleerde Sustainable Development Goals. Onderdeel van het strijdplan van MedioEurope is de samenwerking met Bibliotheek Rivierenland.
MedioEurope stelt in een persbericht dat de afschrijvingsduur van een bibliotheekboek geleidelijk is teruggelopen van twaalf jaar naar gemiddeld vijf jaar, wat betekent dat boeken sneller rouleren en het dus minder hard nodig is dat al deze boeken nog worden geplastificeerd. De Belgische bibliotheekleverancier berekent verder dat een gemiddelde Vlaamse bibliotheek in een plaats van 18.000 inwoners gemiddeld 1700 boeken per jaar inkoopt en dat het plastificeren van deze boeken gemiddeld 11,5 kilo plastic vraagt. ‘Dit plastic moet op den duur verwerkt worden en eindigt als afval. Nederlandse bibliotheken voor 150.000 inwoners hebben gemiddeld 1 ton aan plastic in de bibliotheek staan, dat op den duur in het milieu terechtkomt,’ aldus MedioEurope.
Directeur Lidy Vos van Bibliotheek Rivierenland legt in dit filmpje uit waarom gekozen is voor MedioEurope.