NBD Biblion lanceert Biebox: een initiatief om bibliotheekboeken te recyclen

In Nederland worden meer dan 2 miljoen boeken per jaar door bibliotheken afgeschreven en weggegooid ten behoeve van nieuwe collecties. Hierdoor wordt de literaire waarde (kennis en cultuur) maar ook de materiële waarde (grondstoffen en energie) van deze boeken verspild. Daarnaast zijn er in Nederland 2,5 miljoen mensen van 16 jaar en ouder moeite hebben met lezen oftwel 18% van alle Nederlanders. Wat als deze afgeschreven boeken nu eens terecht zouden komen bij mensen die niet snel in aanraking komen met boeken? Daarvoor is de Biebox ontwikkeld.

De Biebox is een duurzame box gemaakt van hergebruikte, afgeschreven boeken (kaften) én gevuld met boeken die gered zijn van de ‘brandstapel’. In de Biebox zitten namelijk geupcyclede boeken: boeken die omwille van collectiebeheer moeten verdwijnen uit bibliotheken en via de Biebox een tweede leven krijgen.
Boeken uit de Biebox kunnen door voorbijgangers eenvoudig worden meegenomen en gelezen. Of dit nu ter plekke, onderweg, of thuis is. De boeken kunnen worden voorzien van een wikkel of boekenlegger met informatie over jouw instelling / bibliotheek.

In de onderstaande folder is meer te lezen over dit initiatief.