Nederland Leest 2021: ook voor laaggeletterden en visueel beperkten

(Video onder dit bericht)

Voor Nederland Leest 2021 wordt in november een uitgave van De wandelaar van Adriaan van Dis uitgegeven, met een nawoord van Margot Dijkgraaf. ‘Eén boek, duizend gesprekken’ is het devies waarmee Nederland met elkaar in gesprek gaat over dit boek. Nederland Leest is er voor iedereen, daarom worden er ook een grootlettereditie en een editie in makkelijke taal uitgegeven van De Wandelaar. Het geschenk voor Nederland Leest Junior is dit jaar Katvis van Tjibbe Veldkamp. Deelnemende bibliotheken geven in november De wandelaar cadeau aan bezoekers en deelnemende scholen geven Katvis cadeau aan leerlingen.

Twee speciale uitgaven Nederland Leest
Iedereen kan meedoen aan Nederland Leest. Om iedereen mee te laten lezen komen er dit jaar twee speciale uitgaven van De wandelaar: een grootlettereditie en een editie in makkelijke taal.
De grootlettereditie bevordert het lezen onder mensen met een visuele beperking en komt tot stand in samenwerking met Fonds XL en de Vereniging Onbeperkt Lezen.
De editie in makkelijke taal is voor iedereen die (nog) niet zo sterk is in lezen en wordt gemaakt in samenwerking met Uitgeverij Eenvoudig Communiceren en gefinancierd door de Leescoalitie in het kader van het Leesoffensief. De Nederland Leest junior uitgave van Katvis spreekt de leeftijdsgroep 10-14 aan, scholieren van 15-18 jaar kunnen zich samen gaan verdiepen in De wandelaar. Scholen ontvangen voor Katvis en De wandelaar speciale lessuggesties om samen het gesprek over deze titels aan te gaan.

Eén boek, duizend gesprekken: Over de grens
Een goed boek brengt gesprekken op gang en verbindt lezers met elkaar. In november leest heel Nederland daarom één boek. Lezers krijgen dit boek cadeau van de bibliotheek, het centrum voor ontmoeting en gesprek. Het afgelopen jaar was voor veel mensen een periode waarin het leven zich voornamelijk tussen vier muren afspeelde. Onder andere om te laten zien dat reizen niet altijd fysiek hoeft te gebeuren is het thema van Nederland Leest 2021: Over de grens. Met een boek reis je in een mum van tijd van Jakarta naar New York en ben je maar een paar bladzijden verwijderd van 1924. Ook kun je met een boek je eigen grenzen verleggen en je wereld vergroten met nieuwe ervaringen en verhalen.

De wandelaar
Een Nederlander in Parijs krijgt bij een brand een hond in zijn schoot geworpen. Een hond die een andere wereld voor hem opent: die van vluchtelingen, illegalen en zwervers. Het verandert Parijs, het verandert de man: hij wil helpen, goed doen. Maar alles wat hij doet pakt anders uit. Extra bijzonder aan de speciale Nederland Leest-editie van De wandelaar is het nawoord van schrijver en literatuurcriticus Margot Dijkgraaf. Tijdens een literaire stadswandeling vertelt zij over de rol van Parijs in het leven en werk van Adriaan van Dis, hoe hij aan De wandelaar werkte en het andere Parijs ontdekte.

Adriaan van Dis (1946) is een veelzijdig, geëngageerd schrijver, getuige romans als Indische duinen, De wandelaar en Tikkop. In 2015 won Ik kom terug de Libris Literatuurprijs en kreeg hij de Constantijn Huygens-prijs voor zijn gehele oeuvre. Daarnaast schreef Van Dis in 1996 het Boekenweekgeschenk Palmwijn. Van Ik kom terug zijn inmiddels meer dan 200.000 exemplaren verkocht. Daarvoor ontving Van Dis in december een Gouden Boek. In februari 2021 verscheen zijn nieuwste roman, KliFi. Ook verscheen dit jaar een bundeling met Van Dis’ verhalen over Parijs getiteld De Parijsboeken. Zijn boeken worden uitgegeven bij uitgeverij Atlas Contact.

Katvis
Ate (14) heeft maar één vriend: Baptiste, die hij online heeft ontmoet. Wanneer Baptiste laat weten dat hij geldproblemen heeft, besluit Ate hem in Brussel op te zoeken om hem zijn oude Samsung te brengen. Ate neemt stiekem de trein maar ontdekt in Brussel dat Baptiste niet alles over zichzelf heeft verteld en zich ook nog eens in illegale kringen bevindt. Met wie heeft Ate al die tijd contact gehad?

Tjibbe Veldkamp (1962) is een veelzijdig kinderboekenschrijver. Zijn boeken werden bekroond met diverse prijzen, waaronder Zilveren Griffels voor de prentenboeken Handje (2018) en Kom uit die kraan!! (2018) en de jeugdroman Tiffany Dop (2010). Bekend werd hij met vooral met de serie over Agent en Boef en, recentelijk, Grapman. Veldkamps prentenboek Maar eerst ving ik een monster (Uitgeverij Lemniscaat), geïllustreerd door Kees de Boer, is verkozen tot Prentenboek van het Jaar 2022. Het prentenboek staat centraal tijdens De Nationale Voorleesdagen volgend jaar.