Nederland Leest dit jaar in het teken van Mevrouw mijn moeder van Yvonne Keuls

Nederland Leest (november 2022) gaat over het ouder worden in deze tijd: we worden met z’n allen gemiddeld steeds ouder, maar we blijven ook steeds fitter. Oud worden willen we allemaal, maar tegen het proces van ouder worden kunnen we best opzien; het ouder worden van onszelf en het ouder worden van de mensen in onze omgeving. Hoe word je op een fijne manier ouder? Hoe blijf je fit en vitaal? En hoe zorg je ervoor dat je in elke levensfase contact houdt met je medemens? Voor de nieuwe editie van Nederland Leest wordt in november het boek Mevrouw mijn moeder van Yvonne Keuls in een nieuw jasje gestoken, inclusief een grootlettereditie en een editie in makkelijke taal. Lezers krijgen dit boek cadeau van de bibliotheek, en deelnemende scholen geven het boek van Nederland Leest Junior cadeau aan leerlingen.
Nederland Leest is een initiatief van de CPNB in samenwerking met de VOB (Vereniging Openbare Bibliotheken). Vanaf 2021 worden alle CPNB campagnes mede mogelijk gemaakt door NBD Biblion

Mevrouw mijn moeder
Met Mevrouw mijn moeder richtte Yvonne Keuls een liefdevol monument op voor haar bijzondere moeder: het is een meeslepend en ontroerend verhaal over ouder worden met veerkracht en zelfbeschikking. Maar ook over het aanpassingsvermogen van een Indische oude dame aan Nederland.  Een boek vol herinneringen en verhalen van vroeger. Een ode aan de vertelkunst van twee sterke eigenzinnige vrouwen. Mevrouw mijn moeder is een met veel humor geschreven, persoonlijk en ontwapenend boek waarin de generaties met elkaar in gesprek raken en de kunst van het ouder worden tussen de regels te vinden is.

Yvonne Keuls: ‘Mijn moeder staat centraal in dit boek, dat zo prachtig aansluit bij het thema Oud worden, jong blijven. Ze weigerde naar een bejaardentehuis te gaan: ouder worden zou zij wel even op haar eigen manier doen. Er is geen groter goed dan waardig oud te mogen worden, op je eigen voorwaarden.’

Nederland Leest Junior: De regels van drie
Twan en zijn tweelingzus Linde reizen met hun moeder en oma naar IJsland. Ze gaan naar Twans overgrootvader, opi Kas, die daar helemaal alleen woont. Opi Kas kan niet goed meer voor zichzelf zorgen en hij moet mee terug naar Nederland. Maar opi Kas denkt hier heel anders over. Hij heeft een ontsnappingsplan bedacht en vraagt of Twan hem wil helpen. Gelukkig heeft Twan een survivalhandboek meegenomen. De auteur Marjolijn Hof (Amsterdam 1956) werkte bijna twintig jaar als jeugdbibliothecaresse, maar gaf uiteindelijk haar baan op om fulltime schrijfster te worden. Ze werkte mee aan verhalenbundels, schreef teksten voor educatieve uitgeverijen en voor prentenboeken. Haar eerste jeugdroman was Een kleine kans. Ze won met dit boek in 2007 de Gouden Uil Jeugdliteratuurprijs, de Prijs van de Jonge Lezer en de Gouden Griffel. In 2014 ontving Hof de Woutertje Pieterse Prijs voor De regels van drie.

Marjolijn Hof: ‘Soms moet je nadenken over oud worden. Ook als je jong bent. In mijn boek De regels van drie reist Twan met zijn familie naar IJsland om zijn overgrootvader op te halen. Maar de koppige opi Kas wil niet naar Nederland. Hij is ziek en is van plan te sterven zoals hij geleefd heeft: op zijn eigen manier. Het is midden in de winter en hij wil de bergen in om nooit meer terug te komen. Twan komt voor een moeilijke keuze te staan: moet hij opi Kas verraden of helpen? Voor de zekerheid geeft hij hem survivaltips. Maar is dat wel genoeg? Hoe kun je beslissen wat het beste is? En wat als het beste niet bestaat omdat het voor iedereen weer anders is?

Speciale uitgaven Nederland Leest
Iedereen kan meedoen aan Nederland Leest. Om iedereen mee te laten lezen komen er ook dit jaar weer twee speciale uitgaven van het gekozen boek: een grootlettereditie en een editie in makkelijke taal. De grootlettereditie bevordert het lezen onder mensen met een visuele beperking en komt tot stand in samenwerking met Fonds XL en de Vereniging Onbeperkt Lezen. De editie in makkelijke taal is voor iedereen die (nog) niet zo sterk is in lezen en wordt gemaakt in samenwerking met Uitgeverij Eenvoudig Communiceren en gefinancierd door de Leescoalitie in het kader van het Leesoffensief. De Nederland Leest junior uitgave van De regels van drie spreekt de leeftijdsgroep 10-14 aan, scholieren van 15-18 jaar kunnen zich samen gaan verdiepen in Mevrouw mijn moeder. Scholen ontvangen voor De regels van drie en Mevrouw mijn moeder speciale lessuggesties om samen het gesprek over deze titels aan te gaan.