Uitleningen 2022 in cijfers. Meest uitgeleende boek: Daar waar de rivierkreeften zingen

Daar waar de rivierkreeften zingen, het debuut van Delia Owens, was in 2022 het bestverkochte en meest uitgeleende boek van Nederland, dat heeft CPNB-directeur Eveline Aendekerk vanmiddag tijdens de nieuwjaarsreceptie van Stichting CPNB bekendgemaakt. Het bestverkochte oorspronkelijk Nederlandstalige boek van vorig jaar is De Tijdmachine van Rutger Vink & Thomas van Grinsven. Dat boek komt op de vierde plek in de CPNB Top 100 bestverkochte boeken van 2022 en is tevens het hoogst genoteerde kinderboek.

• Er zijn circa 51 miljoen papieren boeken en fysieke luisterboeken uitgeleend aan de
    leden van de openbare bibliotheek in 2022. Een stijging van 34% ten opzichte van 2021,
    aldus de eerste voorlopige inschatting van Stichting Leenrecht. Na twee jaar daling
    (2020, -25%; 2021, -10%) door coronamaatregelen herstelt het aantal uitleningen van
    fysieke materialen enigszins. Ten tijde van de Top 100 2019 werd het aantal uitleningen
    op circa 56 miljoen ingeschat.
  • In 2022 werden er in totaal 7,4 miljoen digitale uitleningen gedaan via de online Bibliotheek, waarvan 5,3 miljoen e-boeken en 2,1 miljoen luisterboeken.
  • Het aantal e-boek uitleningen daalt met circa 1,5% ten opzichte van 2021.
  • Door een toename van het aantal fysieke uitleningen daalt het aandeel e-boekuitleningen op het totaal. Het aandeel e-boekuitleningen ten opzichte van papieren
    uitleningen is 10%. In 2021 bedroeg dit aandeel 13%.
  • De uitleningen van digitale luisterboeken zijn met 9,5% gegroeid naar 2,1 uitleningen in
    2022.
  • Het totaal aantal digitale uitleningen (e-boeken en luisterboeken) is in 2022 30% groter dan in 2019, voor de coronapandemie.
  • Daar waar de rivierkreeften zingen van Delia Owens, vertaald door Mariëtte van Gelder (The House of Books), is met 29.000 uitleningen het meest uitgeleende boek van 2022.
  • De zeven zussen. De zevende zus van Lucinda Riley, vertaald door Erica Disco (Xander Uitgevers), staat op de 2de plek.
  • Vogeleiland van Marion Pauw (The House of Books) staat op de 3de plek en is daarmee het meest uitgeleende oorspronkelijk Nederlandstalige boek.
  • Het leven van een loser. Wegwezen van Jeff Kinney, vertaald door Hanneke Majoor (De Fontein Jeugd), is het meest uitgeleende kinderboek van 2022 en staat op de 4de plek.
  • In de CPNB Top 100 meest uitgeleende boeken staan 54 boeken voor volwassenen waarvan er 29 boeken vallen onder fictie, 21 boeken onder het genre spannende boeken en 4 zijn non-fictietitels. De meest voorkomende auteur van boeken voor volwassenen is Lucinda Riley, met vijftien boeken in de lijst.
  • Er staan 46 kinderboeken in de CPNB Top 100 meest uitgeleende boeken, dat zijn er zeven meer dan vorig jaar. Ook dit jaar zijn dat veelal kinderboekenseries zoals Het leven van een loser, De waanzinnige boomhut en Dagboek van een muts. Het leven van een loser-auteur Jeff Kinney is net als vorig jaar de meest voorkomende auteur in de Top 100, met maar liefst zestien boeken.
  • Bron CPNB Top 100 meest uitgeleende boeken: Stichting Leenrecht en Koninklijke Bibliotheek