Nieuw platform voor ‘boekinfluencers’ gelanceerd

Op woensdag 6 januari is het platform Bookstagrammers.com gelanceerd. Dit is een influencerplatform dat marketingcampagnes tussen bedrijven en boekinfluencers faciliteert. Bookstagrammers is een website waar vraag en aanbod voor marketingcampagnes samenkomen. Op het platform kunnen zogenaamde Bookstagrammers (Instagram), Booktubers (YouTube), Booktokers (TikTok) en Bookbloggers (eigen blog) zich inschrijven en hun interesse kenbaar maken voor promotiecampagnes van organisaties uit verschillende branches.

Genoemde boekinfluencers behoren tot een grote wereldwijde community. In landen als Duitsland, de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Australië, India en Brazilië mogen deze ‘content creators’ op veel aandacht rekenen. Zij maken video’s over de boeken die ze hebben gelezen of verzinnen een creatieve manier om een boek via een aantrekkelijke foto in beeld te brengen. Kortom, zij enthousiasmeren anderen om bepaalde boeken te lezen.

Het platform is opgezet door de Nederlandse onderneemster Antina van der Veen. Zij werkte van 2015 tot eind vorig jaar als freelance social media manager voor de merken Bibliotheek en Online Bibliotheek van de KB. Vanuit deze rol werkte zij samen met enkele Nederlandse Booktubers. Van der Veen constateerde dat boekinfluencers niet geholpen worden door reclamebureaus en tussenpersonen en besloot zelf een platform te laten bouwen. In de eerste weken van het jaar zal de focus liggen op het inschrijven van de bookinfluencers. Hierna zal Bookstagrammers.com klaar zijn voor campagnes met bedrijven vanuit alle delen van de wereld.