OBA organiseert foto-expositie Amsterdam, meet Lviv! (t/m 30 juni )

Martin Berendse, directeur van de OBA, stelde samen met fotograaf Dolph Kessler de foto expositie ‘Amsterdam, meet Lviv!’ samen.

Lviv, stad van paradoxen van Dolph Kessler is een bijzondere fotoreportage: beelden van gewone mensen in een bijzondere stad. Een beetje zoals wij Amsterdammers: gewone mensen in een bijzondere stad. Terwijl het voor ons Amsterdammers al heel lang vaststaat dat we in Nederland wonen, is sinds een paar weken helemaal niet meer zo zeker dat Oekraïense steden, Oekraïens kunnen blijven. Dat geldt voor Kyiv, Charkiv en Marioepol, maar ook voor het veel westelijker gelegen Lviv. Intussen wordt de stad overspoeld door vluchtelingen.

In Amsterdam bereiden we ons ook voor op vluchtelingen uit Oekraïne. Maar wat kunnen we verder doen? Doen waar we goed in zijn en bij de OBA is dat: informatie geven en verhalen vertellen. We doen dat met onze collecties, onze programma’s, lezingen, debatten en tentoonstellingen. Zo is het idee voor de fototentoonstelling “Amsterdam, meet Lviv!” ontstaan. Een selectie uit de ontroerende foto’s uit het fotoboek ‘Lviv, stad van Paradoxen’ (2014) van fotograaf Dolph Kessler met teksten van Michiel Driebergen. Kees van Ruyven en Ruud Mey.

Samen met Dolph Kessler stel ik graag de stad en de inwoners van Lviv aan je voor. Zodat we bij alles wat we lezen, horen en zien over de oorlog in Oekraïne hun gezichten blijven zien’.

– Martin Berendse