Ouderen massaal voorgelezen in elfde editie van de Nationale Voorleeslunch

Jan Slagter in Café MAX, Zoetermeer. Foto door Jørgen Koopmanschap.

Ronald Giphart gaf op 6 oktober met het voorlezen van zijn Voorleeslunchverhaal De reünie bij Omroep MAX het startsein voor de Nationale Voorleeslunch. Door heel Nederland vonden honderden voorleessessies voor ouderen plaats. Zij werden voorgelezen door familieleden, scholieren, vrijwilligers, wethouders, bibliotheekmedewerkers en lokale bekendheden. Ook bekende Nederlanders, waaronder Jan Slagter, Edwin Rutten, Jan Rietman en Roelof Hemmen, lazen Gipharts verhaal voor in zorginstellingen en bibliotheken.

De Nationale Voorleeslunch, een initiatief van De Leescoalitie, vond net als voorgaande jaren plaats op Nationale Ouderendag. De campagne laat zien dat voorlezen voor ouderen een prettige en verbindende activiteit kan zijn. Het voorlezen van een verhaal geeft ontspanning en is vaak een aanleiding om met elkaar te praten of herinneringen op te halen.

Mbo-studenten en Prins Carnaval
Ook geeft de Voorleeslunch volop mogelijkheden om op lokaal niveau succesvolle verbindingen op te zoeken tussen zorg-, onderwijs- en bibliotheekinstellingen. Zo sloot de campagne in Oss aan bij het initiatief ‘Generatielezen’. Mbo-studenten werden daarin onder andere betrokken bij de organisatie van de Voorleeslunch en lazen op diverse locaties voor. In een zorginstelling in Gorinchem werd in diverse huiskamers van bewoners voorgelezen door gemeenteleden en familieleden. In Noordwijkerhout las Prins Carnaval voor in een zorginstelling.

Ronald Giphart

Dit jaar schreef Ronald Giphart het Nationale Voorleeslunchverhaal, De reünie. In het verhaal komen twee groepen ouderen bijeen in hetzelfde restaurant voor hun jaarlijks weerzien. De ene groep bestaat uit vrouwen van het waterpoloteam uit de jaren tachtig en de andere groep was jarenlang actief in het Nationale Reddingshonden Team. Aanvankelijk hebben de groepen geen aandacht voor elkaar totdat een van de dames begint te speechen. Giphart is de elfde schrijver op rij die het Nationale Voorleeslunchverhaal schreef. Zijn voorgangers zijn Bart Chabot, Marion Bloem en Kader Abdolah (2022), Mensje van Keulen (2021), Kees van Kooten (2020), Maarten Spanjer (2019), Yvonne Keuls (2018), Vonne van der Meer (2017), Jan Siebelink (2016) en Marjan Berk (2015).

De Leescoalitie
De Leescoalitie is een samenwerkingsverband tussen Stichting Lezen (voorzitter), KB nationale bibliotheek, Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek, Vereniging van Openbare Bibliotheken, Nederlands Letterenfonds, Literatuurmuseum/ Kinderboekenmuseum, de Taalunie, Stichting Lezen & Schrijven, De Schoolschrijver en De Schrijverscentrale. De Leescoalitie wil dat zo veel mogelijk mensen lezer worden, zodat zij goed kunnen functioneren in onze geletterde samenleving. Ze wordt hierin ondersteund door o.a. de Postcode Loterij.​