Rijnbrink en partner lanceren online platform Mooky

Het online platform Mooky biedt jongeren een digitale leesbeleving. Boeken worden namelijk verrijkt met allerlei digitale elementen die het verhaal als geheel naar een hoger niveau tillen. In samenwerking met Rijnbrink is de mooky ‘Match’ van Buddy Tegenbosch gratis beschikbaar gesteld voor jongeren uit Overijssel en Gelderland.

Mooky richt zich in eerste instantie op jongeren en sluit aan bij hun digitale behoefte anno 2022. Juist bij die doelgroep is de leesmotivatie laag en gaat de leesvaardigheid achteruit. Het belang van een goede leesvaardigheid is enorm. Daarom wordt lezen onder deze doelgroep gestimuleerd met een multimedia booky, een ‘mooky’ dus.

“Jongeren lezen het liefst digitale content,” zegt Tom van Eijk, voormalig docent Nederlands en ontwikkelaar van Mooky. “Mooky verrijkt boeken tot échte e-books. Geen pagina’s met platte tekst, maar verhalen die naar een hoger niveau worden getild dankzij digitale toevoegingen. Denk aan video’s, audio en afbeeldingen die het verhaal verrijken. Ook is er ruimte voor verdieping in de vorm van aanvullende interessante informatie. Bovendien worden lezers uitgedaagd tot interactie met onder andere polls, quizzen en challenges.”

Dankzij een samenwerking tussen Rijnbrink en Mooky is het boek ‘Match’ van Buddy Tegenbosch als mooky beschikbaar gesteld voor jongeren uit Overijssel en Gelderland. Door middel van een kortingscode is de mooky geheel gratis te lezen (de normale prijs van een Mooky is € 9,95) via de lokale bibliotheek. “Leesplezier bij jongeren is niet altijd gemakkelijk te realiseren. Met een mooky bieden we via de bibliotheek de jongeren een eigentijds leesaanbod,” aldus Jeannette Hofman, programmalijncoördinator Geletterde Samenleving bij Rijnbrink. “De digitale elementen betrekken lezers actief bij het verhaal. Dit verhoogt het leesplezier en motiveert om te gaan én te blijven lezen. Daar doen we het voor.”

“Door de digitale elementen wordt het verhaal veel intenser beleefd,” vult Tom aan. “Een mooky is niet te vergelijken met een e-book zoals we die kennen. Mooky is innovatief en geeft echt inhoud aan de ‘e’ in e-book. Bovendien biedt Mooky iedereen de kans om al dan niet bestaande boeken opnieuw te publiceren.”