Roelke Aalderink (volwassenen) en Debora van der Weide (jeugd) winnen 1e prijs Schrijfwedstrijd

Juryvoorzitter Gerdi Verbeet reikte de prijzen voor de Bibliotheekblad Schrijfwedstrijd uit tijdens het goedbezochte evenement bij NBD Biblion.

Categorie volwassenen

1e prijs
Een echte winnaar’, noemen meerdere juryleden het gedicht ‘Bibliotheek-cv’ van Roelke Aalderink (categorie volwassenen), een ode aan het boek, dat al het hele leven lang met de schrijver meeloopt. De jury is met name verrukt door de cadans van het gedicht, evenals door de prachtige taalvondsten die in de tekst te vinden zijn, zoals ‘spatiepaadjes’, ‘bladzijwandelaar’ en ‘titelslenteraar’.

2e prijs
Nummer twee is het verhaal ‘Een heel nieuw leven dat op mij wacht’ van Lise van de Kamp, dat verhaalt over een dwars meisje dat weer op het rechte pad terechtkomt wanneer zij door haar leraar wordt aangemoedigd lid te worden van de bibliotheek.

3e prijs
Winnaar nummer drie is het gedicht van Lana Buunk, dat verhaalt over de bibliotheek als ‘het buurthuis van de taal’, waar voor iedereen iets te halen valt. Het gedicht wordt door de jury geprezen om het prachtige metrum en de bloemrijke stijl.

Categorie jeugd t/m 17 jaar

1e prijs
De winnaar van de jeugdinzendingen is de veertienjarige Debora van der Weide met haar bundeling van liefdesbrieven aan de bibliotheek. Als een hopeloos verliefde puber blijft zij de bieb maar odes brengen, tot ze echt niet meer kan. Haar brieven staan vol met woorden van dank: voor alle boeken die ze heeft mogen lenen, voor alle informatie die ze tot zich heeft mogen nemen en voor alle blijdschap die ze van de bibliotheek heeft mogen ontvangen. Een ontegenzeggelijke winnaar, blijkt uit het unaniem lovende oordeel van de jury, die geen enkel moment twijfelt aan haar positie als nummer een.

2e prijs
Nummer twee is het catchy fantasieverhaal ‘De Excursie’ van de twaalfjarige Morrison Weemers, waarin de bibliotheek als veilige haven dient. De jury roemt de vlotte stijl en de grenzeloze fantasie die uit het verhaal spreekt. ‘Bijna Donald Duck-achtig’, noemt hoofdredacteur Menno Goosen de gekozen verteltrant, die bij alle aanwezigen in de smaak valt.

3e prijs
Ook in de top drie van de beste jeugdinzendingen is een gedicht aanwezig: ‘Een bezoekje aan de bieb’ van de tienjarige Merijn Bartelink, een relatief eenvoudig maar doeltreffend gedicht over de waarde van de bibliotheek. Even is er twijfel of een tienjarige wel het woord ‘dimensies’ zou gebruiken, maar meerdere juryleden merken op dat dit woord vaak gebruikt wordt in games.

Nabestellen boekje Schrijfwedstrijd
In het hardcover boekje dat gemaakt is naar aanleiding van de Schrijfwedstrijd zijn tachtig bijzondere inzendingen opgenomen, waaronder uiteraard de winnaars. Bij het samenstellen is erop gelet om ook inzendingen van kinderen en NT2’ers op te nemen. U treft dit boekje bij deze editie van Bibliotheekblad aan. Wilt u het nabestellen? De verkoopprijs is € 14,95 (exclusief verzendkosten). Bij afname van vijf of meer exemplaren € 9,95 per stuk (exclusief verzendkosten). Bestellen kan via schrijfwedstrijd@bibliotheekblad.nl

Bibliotheek-cv (Door Roelke Aalderink)

Eerst was ik een bladzijwandelaar
terwijl mijn vader me voorlas
liep ik met mijn ogen over spatiepaadjes
op de kruising bij de witregel naar rechts,
de bladzijde af
het verhaal in.

Later was ik op zoek
vaker naar iets groots – zoals een mening, een plan –
dan naar te lenen of verdwenen boeken
maar het spande erom, die zocht ik ook vaak.

Ik werd opeens een schrijver want
ik stond in een boek, op een plank, in die kast
mijn naam in een boek, als een woord
dat daar hoort
kijk maar in de computer
ik ben een zoekwoord.

Ik ben een titelslenteraar
met mijn hoofd iets gekanteld loop ik
mijn stress uit, de bibliotheek in
ik mompel soms bij twijfel tegen een boek
we proberen het
maar vooral omdat je anders nooit wordt uitgeleend.

Ik ben een lezer
ik gebruik boeken als boekensteun
om rechtop te staan, niet om te vallen

Ik ben een boek inmiddels
met vouwen in mijn rug
mensen vragen waar ik over ga
niet echt ergens over, zeg ik
maar ik heb wel een verhaal.