Staatssecretaris van Huffelen bezoekt IDO bij Bibliotheek Den Haag

Op 7 december bracht de staatssecretaris Koninkrijksrelaties en Digitalisering Alexandra van Huffelen een werkbezoek aan één van de negen Informatiepunten Digitale Overheid (IDO) van Bibliotheek Den Haag. Bij de bibliotheek in het Transvaalkwartier ontmoette de staatssecretaris bezoekers, medewerkers en vrijwilligers en sprak met hen over de verschillende hulpvragen: mensen die nog niet zo digitaal vaardig zijn of moeite hebben met de Nederlandse taal, of mensen die hulp kunnen gebruiken bij het vinden van hun weg binnen de overheid.

De IDO-balies zijn onderdeel van de missie van Bibliotheek Den Haag om te ondersteunen op het gebied van basisvaardigheden en de burger te helpen bij overheidsdienstverlening, om zich goed te kunnen redden in de maatschappij. In 2022 zijn er aan de IDO-balies bij Bibliotheek Den Haag al bijna 3000 hulpvragen behandeld. Daarvan zijn er ruim 750 mensen geholpen in het Transvaalkwartier.

Welkom geheten door Sam Hermans, directeur Bibliotheek Den Haag, kreeg de staatssecretaris een rondleiding door de bibliotheek. Bij het Informatiepunt Digitale Overheid werd de staatssecretaris bijgepraat over de dienstverlening. Van Huffelen benadrukt het belang van een vertrouwde plek in de wijk voor laagdrempelige digitale ondersteuning: “De bibliotheek is een plek waar mensen graag en makkelijk binnenkomen. Met warmte, koffie en vriendelijke mensen. Waar we de bibliotheek vroeger vooral kenden als een plek om boeken te lenen, is het tegenwoordig veel meer dan dat. Het is óók de plek om bijvoorbeeld de taal te leren of computerles te krijgen. Aan de IDO-balie nemen medewerkers en vrijwilligers echt de tijd voor mensen en gaan rustig met de bezoeker kijken wat er moet gebeuren en hoe dat geregeld kan worden.”

De kloof dichten
De kloof tussen digitaal vaardigen en niet-digitaal vaardigen, tussen geletterden en niet-geletterden wordt in onze gedigitaliseerde samenleving steeds groter. Bibliotheek Den Haag helpt deze kloof te verkleinen door kennis en informatie op een laagdrempelige manier ter beschikking te stellen. Met onder andere Informatiepunt Digitale Overheid (IDO), Klik & Tik (het programma om digitale vaardigheden eigen te maken), Taal in de bibliotheek en een ruim aanbod aan cursussen. “We zijn er voor iedereen. De bibliotheek is bekend en vertrouwd, en bewoners van de wijk lopen er graag binnen voor informatie, advies en zelfontwikkeling” vertelt directeur Sam Hermans. “We zien bij de IDO-balies écht wat er leeft in de maatschappij: in corona-tijd hielpen we bijvoorbeeld veel mensen met het installeren van de corona-app en het maken van een afspraak voor vaccinatie of testen. Nu komen er veel vragen over de energietoeslag binnen.”

Warm doorverwijzen
Nanine Kleijn, coördinator van de IDO’s bij Bibliotheek Den Haag benadrukt de aanpak: “We vangen de bezoekers op, zorgen dat ze zich op hun gemak voelen en nemen zoveel mogelijk stress weg. Door in gesprek te gaan, achterhalen we de vraag of het probleem waarmee de bezoeker zit. Als het lukt, helpen we de klant op weg om zelf tot een oplossing te komen. We zoeken samen informatie op internet bijvoorbeeld, of verwijzen naar de juiste website. Mocht dat niet voldoende zijn, dan gaan we samen met de bezoeker op zoek naar de organisatie die van dienst kan zijn. We nemen contact op met die instantie om een afspraak te maken voor de bezoeker. De IDO-balies hebben veel samenwerking met andere organisaties in de stad. Warm doorverwijzen noemen we dat.” Als er een achterliggende behoefte is aan taalontwikkeling of verbeteren van digitale vaardigheden, attenderen de IDO-balies de bezoeker op de digi-cursussen of activiteiten op het gebied van taalvaardigheid, zoals het Taalhuis.

IDO: van DigiD aanvragen tot problemen met de energietoeslag
IDO Transvaalkwartier is in december 2021 van start gegaan en is één van de tot nu toe negen IDO’s in Den Haag. Bij elkaar is er wekelijks 82 uur IDO-spreekuur door de stad heen, IDO Transvaalkwartier is elke maandag-, woensdag- en vrijdagochtend geopend. Dat IDO Transvaalkwartier inmiddels onmisbaar is in de wijk laat ook het verhaal van meneer Winterkamp zien. Zijn schoonzus van 90 ligt in het ziekenhuis en om haar medische zaken te kunnen regelen, heeft hij een DigiD nodig. Helaas lukt het aanvragen niet. Douwe (22) is IDO-vrijwilliger in zijn tussenjaar van het studeren, en helpt hem graag op weg: “Ik ben blij dat ik meneer Winterkamp mag helpen, zodat hij en zijn vrouw goed voor hun familielid kunnen zorgen. Ik vind het werk verrijkend, of het nu gaat om het helpen van iemand met een huurconflict, problemen met de energietoeslag, mensen die Wmo willen aanvragen of een DigiD, zoals meneer Winterkamp. Ik krijg mee wat er speelt in de maatschappij en mag mijn steentje bijdragen.” De bibliotheekmedewerkers en vrijwilligers die betrokken zijn bij IDO krijgen trainingen, onder andere een IDO-vaardigheidstraining, en leren ook hoe om te gaan met de privacy en de gevoelige gegevens van de bezoekers.