Stadkamer Zwolle trekt buurten in met zomerse activiteiten

Vanaf 4 augustus trekt Stadkamer Zwolle de wijken in met het project Maak Mee(r). Tot 15 augustus organiseert de bibliotheek op elf verschillende buitenlocaties in Zwolle uiteenlopende activiteiten, zoals het bouwen aan een houten fantasiedier of aan een eigen stad van karton, leren jongleren, rappen, graffiti leren spuiten of toneel spelen.

In het kader van het project Maak Mee(r) worden er elke dag in een andere wijk vier workshops en creatieve activiteiten voor alle leeftijden georganiseerd. Stadkamer heeft een programma samengesteld dat zoveel mogelijk past bij elke wijk. Alle activiteiten vinden buiten plaats en deelname is gratis.
Het project wordt op dinsdag 4 augustus ‘s middags afgetrapt in de wijk Aa-landen, met twee workshops voor kinderen: ‘Theater met maskers’ en ‘Je eigen insectenhotel’, en vervolgt ‘s avonds met twee activiteiten voor jongeren en volwassenen: ‘Graffitispuiten’ en ‘Theater vol verbeelding’. De volgende dagen strijkt Maak Mee(r) onder andere neer in BerkumDiezerpoort en Holtenbroek.

Voor de realisering van het project heeft Stadkamer professionele makers in de culturele sector opgeroepen een bijdrage te leveren aan het programma.
Benno Hübner, vanuit Stadkamer projectleider voor dit project: ‘Er zijn meer dan 50 zzp’ers in de culturele sector die leuke, laagdrempelige en toffe workshops hebben aangemeld. Het was ontzettend moeilijk om te kiezen, maar het is gelukt.’
Hübner: ‘We hebben mooie plekken uitgekozen, zodat het heerlijk is om buiten bezig te zijn. We hebben daarbij ook genoeg ruimte om ons goed te kunnen houden aan de coronamaatregelen. We willen wel dat iedereen veilig mee kan doen.’

Het project sluit aan bij een breder zomerprogramma in het kader waarvan Stadkamer onder het motto ‘op vakantie in eigen stad’ uiteenlopende activiteiten organiseert. Zo staan de maanden juli en augustus in het teken van straatkunst. Er worden wandelingen georganiseerd langs verschillende voorbeelden van Zwolse street art, zoals De Straatkabouter. Aansluitend bij dit thema worden er workshops over street art georganiseerd en van 1 augustus tot 30 september is in de Stadkamer de expositie ‘Walls of Fame – oldschool graffiti in Zwolle’ te bezoeken, waarin een uniek overzicht wordt geboden van de werkwijze en de subcultuur van old school graffiti-artiesten in Zwolle in de jaren tachtig en negentig. Ook worden er gedurende de zomermaanden workshops voor kinderen en jongeren georganiseerd over onderwerpen als ‘Streetbeats’, ‘Streetpercussion’ en ‘Urban dance’.

Verder start Stadkamer deze zomer met de serie ‘Tafelgasten’. Zwollenaren kunnen hierbij een eigen thema kiezen en daarover in gesprek gaan met een gast naar keuze. ‘Jij bedenkt het, wij helpen je! Een gesprek met gasten die jij zelf kiest, en zonder publiek. Elke keer een andere tafelheer- of dame die het onderwerp bepaalt. Wij helpen je om de tafelgasten te benaderen en het onderwerp goed voor het voetlicht te krijgen. Op een laagdrempelige en spontane manier kunnen zo diverse onderwerpen aan bod komen over passies, interesses en actuele ontwikkelingen,’ aldus Stadkamer.