Tiele-fellowships voor twee boekonderzoeken en onderzoek naar invloed lifestyle-influencers op lezen

Influencer Romy Boomsma op Instagram.

De Tiele-Stichting heeft voor 2024 fellowships toegekend aan drie wetenschappers. Hun (boek)wetenschappelijke onderzoek wordt dit jaar gedurende twee maanden financieel en wetenschappelijk door de stichting ondersteund.

Marjolein Hogenbirk (onderzoeker/docent Middeleeuwse Taal- en Letterkunde, Universiteit van Amsterdam) gebruikt het fellowship om met moderne fotografische technieken onderzoek te doen naar hergebruikte bladen (palimpsesten) in de Lancelotcompilatie uit circa 1320. Dit moet nieuwe informatie opleveren over de werkwijze van auteurs, kopiisten en verluchters die het handschrift vervaardigden, en over hun (verdwenen) teksten.
Aafje de Roest (PhD-student (Nederlandse hiphop, jeugdcultuur), Universiteit Leiden/Universiteit van Amsterdam) onderzoekt hoe populaire Nederlandse mode- en lifestyle-influencers zoals Romy Boomsma en Nina Pierson lezen glamoureus maken. Welke leescultuur promoten deze influencers, hoe wordt dit ontvangen door hun volgers en wat is de potentie van deze leescultuur in een tijd van ontlezing?
Het onderzoek van Rozanne Versendaal (universitair docent Franse Literatuur en Cultuur, Universiteit Utrecht) richt zich op de Colloquia et dictionariolum van de Antwerpse schoolmeester Noël de Berlaimont. Versendaal hoopt vast te stellen hoe dit succesvolle meertalige boek er precies uitzag, hoe het werd gebruikt en hoe het functioneerde in en buiten Antwerpen in de vroegmoderne periode.

Boeken en lezen in de maatschappij
De Tiele-Stichting is opgericht in 1953 en vernoemd naar conservator en universiteitsbibliothecaris Pieter Anton Tiele (1834-1889). De stichting stimuleert de reflectie op de plaats van boeken en lezen in onze maatschappij, in heden en verleden, en ze bevordert de wetenschappelijke studie van het boek met meerdere bijzondere leerstoelen, een fellowshipprogramma, de uitgave van wetenschappelijke studies en het organiseren van congressen en lezingen. Tijdens de Tiele-dag op vrijdag 19 april vertellen Tiele-fellows uit 2023 en 2024 over hun onderzoek. Voor meer informatie hierover zie de website van de Tiele-Stichting.