Trainees gestart bij bibliotheken in Noord- en Zuid-Holland

Begin september is het traineeship Openbare Bibliotheken gestart. Negen trainees zijn in dienst getreden bij Probiblio, maar worden fulltime ingezet bij de Openbare Bibliotheken in Noord- en Zuid-Holland. Ze hebben direct een contract gekregen voor de duur van twee jaar, waarin ze zich kunnen ontwikkelen tot de bibliotheekmedewerkers van de toekomst.

De trainees zijn: Amber Bregman, Anna van Elst, Béracha Meijer, Daphne Visser, Emma Oudhuizen, Ilse Romeijn, Lidewij Klap, Ramona Tinga en Tara Coppoolse. De komende periode gaan zij (samen of afzonderlijk van elkaar) aan de slag bij de Westfriese Bibliotheken, Bibliotheek IJmond Noord, Bibliotheek Kennemerwaard, Bibliotheek aan den IJssel, Bibliotheek De Plataan, Bibliotheek Den Haag, De Bieb voor de Zaanstreek en de Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA).

Ontwikkelprogramma
Het ontwikkelprogramma bestaat uit in totaal drie opdrachten van acht maanden bij drie verschillende bibliotheken. De opdrachten komen niet zomaar uit de lucht vallen, maar hebben direct effect op de maatschappelijke opgaven waar de bibliotheken met elkaar voor staan. Namelijk: laaggeletterdheid, digitale inclusie en leven lang ontwikkelen. De trainees dragen zo direct bij aan het bouwen van de bibliotheken van de toekomst. Een coach van Probiblio en een mentor van de bibliotheek begeleiden de trainee bij het uitvoeren van de opdracht. Verder gaan de trainees stevig aan de slag met hun professionele en persoonlijke ontwikkeling. Een keer in de twee weken hebben ze een dag training op het gebied van vakkennis, persoonlijk leiderschap, effectief communiceren, optimaal samenwerken en het vergroten van impact. Voor het traineeship werkt Probiblio samen met Ormit Talent.

Doel van het traineeship
Een van de redenen voor het opzetten van het traineeship, is de behoefte in de bibliotheekbranche aan het aantrekken en behouden van (jonge) medewerkers. Een aanzienlijke groep werknemers zal de komende tien jaar namelijk uitstromen door het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd. Het doel is dat de trainees na het traineeship gaan werken bij een van de bibliotheekorganisaties in Noord- of Zuid-Holland.