Tweede Kamer deelt zorgen VOB over digitale inclusie

Foto: Door Husky – Eigen werk, CC BY 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=73980747

(Bron: VOB)

Op 22 maart 2022 debatteerde de Tweede Kamer met staatssecretaris van Huffelen van Binnenlandse Zaken over de digitale overheid, datagebruik en algoritmen en digitale identiteit. In aanloop naar dit debat heeft de Vereniging van Openbare Bibliotheken in een brief het belang van de Informatiepunten Digitale Overheid (IDO) benadrukt en gepleit voor een lange termijn visie.

Toegankelijkheid
Politieke partijen VVD, D66, PvdA, GroenLinks en SP delen de zorgen van de VOB over de toegankelijkheid van de digitale overheid en vragen aandacht voor digitale inclusie. D66 benadrukt het belang van de openbare bibliotheek als plek waar mensen kunnen rekenen op persoonlijke hulp bij vragen over de digitale overheid.

Van Huffelen: IDO in de bibliotheek belangrijke plek voor digitale ondersteuning
Staatssecretaris van Huffelen wil dat mensen mee kunnen doen aan de digitalisering van de samenleving en stelt dat er altijd een fysiek alternatief moet zijn waar mensen terecht kunnen voor informatie van de overheid. De staatssecretaris noemt de IDO’s in de bibliotheek een belangrijke plek waar burgers terecht kunnen voor hulp en waar zij kunnen leren om zelf digitaal te participeren. De staatssecretaris werkt hierbij ook samen met de Alliantie Digitaal Samenleving.