‘Verdwijnende muur’ in Bibliotheek Rotterdam

Van 24 oktober tot en met 15 november schenkt Bibliotheek Rotterdam aandacht aan de diversiteit van Europa en haar inwoners met de interactieve installatie ‘The Disappearing Wall’. De muur is een initiatief van het Goethe-Institut Niederlande en de Duitse ambassade in Den Haag in het kader van het voorzitterschap van de Raad van de EU.

De installatie ‘The Disappearing Wall – Die Verschwindende Wand’ bestaat uit een vier meter lange plexiglasmuur en circa 6000 blokjes hout met teksten en citaten, die de diversiteit van Europa en haar inwoners op het gebied van talen en ideeën moeten symboliseren. Duizenden burgers uit verschillende Europese landen hebben in de afgelopen maanden citaten geselecteerd, die de basis vormen van The Disappearing Wall. Het kan gaan om een gedachte van Hannah Arendt, een regel uit een song van de Beatles, een citaat uit de film Le Fabuleux Destin d’Amélie Poulain of een zin van de Hongaarse Nobelprijswinnaar Imre Kertész. Die citaten zijn in de oorspronkelijke taal en in vertaling gegraveerd in de 6000 houten blokken die de kernelementen van de installatie vormen.

Iedere bibliotheekbezoeker mag een blokje mee naar huis nemen. ‘Wat aan het einde overblijft, is slechts het doorzichtige geraamte van plexiglas waarin de citaten waren geplaatst: de wand is verdwenen,’ aldus Bibliotheek Rotterdam, waar de installatie te zien is op de Jongerenvloer.

De installatie heeft eerder in Den Haag gestaan en is ook te zien (geweest) in België, Duitsland, Groot-Brittannië, Polen, Litouwen, Spanje, Italië, Griekenland en Cyprus

Aansluitend bij het project organiseert Bibliotheek Rotterdam op 31 oktober om 14.00 uur een speciale editie van het Erasmusgesprek, waarbij bezoekers met elkaar in gesprek gaan over Europa en citaten uit de muur. Bibliotheek Rotterdam schrijft hierover op haar website: ‘In tijden van tegenstellingen in het maatschappelijke debat biedt de Bibliotheek Rotterdam in samenwerking met Stichting voor Gesprek en Dialoog “eerste hulp bij meningsverschillen”. Tijdens het Erasmusgesprek gaan deelnemers met elkaar in gesprek én luisteren naar elkaar. Er wordt hierbij gebruik gemaakt van de Deep Democracy methode waarbij alle meningen gehoord en gerespecteerd worden. Deze methode biedt hulpmiddelen om conflicten op te lossen, verschillen te benutten en duurzame besluiten te nemen. Doe mee, leer van elkaars opvattingen en ga met een positief gevoel naar huis!’