Verhuizing OBA Diemen naar gloednieuwe locatie in De Omval gestart

De Omval inclusief nieuwe, rode uitbouw. Foto door Arjen Veldt

De Diemense vestiging van de Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA) verhuist deze week naar haar nieuwe locatie. De bibliotheek, die voorheen gehuisvest was aan het Wilhelminaplantsoen, krijgt een plek in de gloednieuwe uitbouw van ‘De Omval’: een modern pand in het hart van Diemen waar ook Theater De Omval en andere culturele instellingen gevestigd zijn.

Maandag 17 april opent de nieuwe OBA Diemen haar deuren. Op donderdag 20 april vindt het officiële openingsfeest van de OBA en de vernieuwde Omval plaats. Met deze verhuizing kunnen bewoners voortaan een veelheid aan culturele activiteiten onder één dak bezoeken. Daarnaast ontstaat er met dit nieuwe gebouw voor de OBA en Theater De Omval een breed inzetbare plek om, afzonderlijk en met elkaar, invulling te geven aan een rijke, maatschappelijke en culturele programmering. De culturele huiskamer in het centrum van Diemen wordt zo nog completer. Cultuur, kennis en informatie zijn straks voor iedereen op één plek toegankelijk. Een bruisende locatie van, voor en door alle Diemenaren.

Moderne uitbreiding met nieuwe multifunctionele theaterzaal
Het gebouw waar Theater De Omval is gehuisvest werd het afgelopen anderhalf jaar verbouwd. Zo is er aan de achterzijde van het bestaande pand een moderne, felrode aanbouw met houten gevel gekomen. In dit nieuwe deel krijgt onder meer de OBA een plek. Het ontwerp is van architect Sjoerd Soeters van Architectenbureau PPHP. Hij ontwierp ook het oorspronkelijke gebouw van De Omval dat iconisch is door de scheefbouw, felle kleur en materiaalkeuze. In de nieuwe aanbouw is ook een tweede theaterzaal met 66 stoelen en een inschuifbare tribune gebouwd. Deze zaal is speciaal ingericht voor het draaien van films en het programmeren van andere culturele activiteiten. De zaal wordt straks afzonderlijk door zowel Theater De Omval als de OBA gebruikt en kan ook worden ingezet voor een gezamenlijke programmering.
Naast de nieuwe uitbouw is ook de rest van het pand grondig aangepakt. Zo hebben welzijnsorganisatie Welzijn Diemen en lokale omroep Studio DMN een nieuw onderkomen gekregen op de tweede verdieping en zijn er drie geluidsdichte studio’s gecreëerd voor Muziekschool Diemen. Het in huis gevestigde café heeft een facelift ondergaan. Bezoekers kunnen hier straks onder meer een kopje koffie of thee drinken, een maaltijd nuttigen en een door de OBA gefaciliteerde krant of tijdschrift lezen.

Een bibliotheek voor iedereen
De OBA was voorheen gevestigd aan het Wilhelminaplantsoen. Na een trouwe staat van dienst is het nu tijd voor een nieuwe locatie die voldoet aan de huidige sociaal-maatschappelijke visie van de bibliotheek. Dit houdt in dat de OBA met al haar 29 vestigingen een openbare, toegankelijke en laagdrempelige ontmoetingsplaats creëert waar aandacht is voor alle talen, culturen en activiteiten. Een locatie die mede wordt vormgegeven door de buurt. Er gebeurt meer dan het lenen van boeken. Zo moet de bibliotheek bijvoorbeeld een prettige omgeving zijn waar lokale jongeren kunnen studeren, waar je altijd terecht kunt voor vragen over het gebruik van de computer, waar het leesplezier via uiteenlopende wegen bij kinderen wordt gestimuleerd, waar educatieve workshops worden georganiseerd voor scholen en waar een veelzijdige culturele programmering voor jong en oud wordt ontwikkeld en uitgedragen, juist ook in samenwerking met de buurt. Door de samenvoeging van De Omval en de OBA in een toegankelijk, open en multifunctioneel gebouw komt er meer ruimte om via een gezamenlijk podium invulling te geven aan al deze verschillende activiteiten. De oude bibliotheeklocatie aan het Wilhelminaplantsoen is sinds 9 april gesloten. Vanaf maandagmiddag 17 april kunnen bezoekers in hun nieuwe OBA Diemen terecht.

Officiële opening met uiteenlopend programma
Op donderdag 20 april vindt de feestelijke opening van de samenwerking tussen de OBA en De Omval plaats. De opening start van 12.00 tot 17.00 uur met een dagprogramma speciaal voor kinderen. De OBA leest in samenwerking met de VoorleesExpress voor in de ‘OBA hoek’ in de foyer en geeft daarnaast de creatieve workshop ‘Waanzinnig! Creëer je eigen boomhut’ in de nieuwe theaterzaal. Welzijn Diemen organiseert de kinderactiviteit Talentenfabriek.
Vanaf 19.30 uur vindt er een gevarieerd avondprogramma voor alle Diemenaren plaats. De bezoekers krijgen hierbij een inkijkje in het rijke culturele leven van De Omval. In de grote theaterzaal treden onder meer het Strijkersensemble van Muziekschool Diemen en de koren Ancora en Voice Female op. Daarnaast organiseert Welzijn Diemen de muzikale jongerenactiviteit Master Your Skills en presenteert de OBA in samenwerking met dichters van Poetry Slam Vrijburcht een aantal voordrachten. De Diemer Harmonie sluit het programma in de grote zaal met een concert af. Host van het programma in deze zaal is Boban Braspenning, winnaar van het Groninger Studenten Cabaret Festival in 2021. In de kleine theaterzaal wordt een voorproefje getoond van het filmprogramma van Theater De Omval. DJ Jordi Smokehouse van Studio DMN trakteert de bezoekers op dansbare beats in de foyer. Er is een vrije inloop voor alle programmaonderdelen. De volledige programmering met tijdschema is te vinden op de website van De Omval en de OBA.

Nieuwe theater De Omval. Foto door Arjen-Veldt.

Bibliotheek OBA Diemen in opbouw. Foto door Arjen Veldt.

Rode uitbouw De Omval. Foto door Arjen Veldt.