Vijf schetsontwerpen vernieuwing Centrale Bibliotheek Rotterdam tentoongesteld

Foto: René Castelijn

Rotterdammers kunnen hun mening geven over de schetsontwerpen van de te vernieuwen Centrale Bibliotheek. De vijf schetsontwerpen die de eind vorig jaar geselecteerde ontwerpteams maakten, zijn tot en met 13 april te zien in een tentoonstelling in de hal van de Centrale Bibliotheek en online via www.nieuwecentralebibliotheekrotterdam.nl. Ook in deze fase van de vernieuwing kunnen Rotterdammers meedenken door een vragenlijst in te vullen. De uitkomsten hiervan worden meegenomen in de beoordeling.

De vernieuwde Centrale Bibliotheek moet een plek in de stad worden waar alle Rotterdammers kunnen samenkomen. Daarom hechten Bibliotheek Rotterdam en de gemeente Rotterdam veel waarde aan de mening van Rotterdammers. Dat inwoners al zo vroegtijdig kunnen meedenken over zo’n groot project is uniek. Theo Kemperman, directeur-bestuurder van Bibliotheek Rotterdam: “Ik vind het fantastisch dat bezoekers kunnen meekijken met het ontwerpproces en over vijf verschillende ontwerpen hun mening kunnen geven. Ik ben ontzettend benieuwd.”

Bekendmaking winnend ontwerpteam
Na het ophalen van de reacties van Rotterdammers kiest de beoordelingscommissie, een commissie van experts, het winnend schetsontwerp. De bekendmaking is in juli 2022. Het betreffende ontwerpteam gaat het schetsontwerp verder uitwerken tot een voorlopig en later een definitief ontwerp.

De vijf geselecteerde ontwerpteams die de afgelopen maanden hard hebben gewerkt aan een schetsontwerp zijn:

• Combinatie KCAP / Schmidt Hammer Lassen / Drees & Sommer
  • Kraaijvanger Architects
  • NL Architects
  • Powerhouse Company
  • Team VALADEZ (Team V Architectuur / ALA Architects / ZUS / Deerns)

Stadsgesprekken
De tentoonstelling is onderdeel van de stadsgesprekken rondom de vernieuwing van de Rotterdamse Centrale Bibliotheek, die in december 2021 zijn gestart. De bibliotheek en de gemeente Rotterdam vinden het belangrijk dat Rotterdammers op verschillende momenten kunnen meepraten over de nieuwe Centrale Bibliotheek. In december werden Rotterdammers gevraagd om tips voor de ontwerpteams. Hierop kwamen duizenden reacties.

Grote renovatie
De huidige Centrale Bibliotheek, geopend in 1983, is na bijna 40 jaar intensief gebruik dringend toe aan vernieuwing en wordt daarom grootschalig gerenoveerd. Het pand is technisch gedateerd en past niet meer bij de functies van een moderne bibliotheek, die voor Rotterdammers een centrale plek in de stad moet zijn om samen te komen. Ook wordt het gebouw vernieuwd en verduurzaamd en worden de buitenruimte en de aansluiting op de binnenstad beter.