Volkskrant bericht over toenemende censuur in Amerikaanse bibliotheken

Photo by Freddy Kearney on Unsplash

De Volkskrant bericht in het uitgebreide artikel Verboden in de VS: boeken, heel veel boeken over de steeds meer toenemende censuur in de VS.

Uit het intro: Onder invloed van een conservatieve, christelijk rechtse wind zijn in korte tijd in Amerikaanse staten ruim 2.500 boeken in de ban gedaan. Van The Catcher in the Rye tot Harry Potter. Het zijn boeken over seks, gender, racisme, geestesziekte, abortus en magie. Wat mag een kind in de VS nog lezen?

Bibliotheekblad berichtte in nummer 5-2022 hierover al uitgebreid in het artikel Werken in een Amerikaanse plattelandsbibliotheek (deel IV) waarin Marjolein Lolkema, bibliothecaris in een kleine bibliotheek in de staat Idaho, zich grote zorgen maakte over House Bill 666. Een wet die bibliotheekmedewerkers tot criminelen maakt.