Weesgedicht zkt Adoptieraam & Bieb zkt vrijwillige handletteraar

(Video onder bericht)

Op 13 december om exact 10:00 uur start de adoptieprocedure voor Weesgedichten! Weesgedichten zijn 100 Nederlandstalige gedichten van Vlaamse en Nederlandse dichters. In Nederland verschijnen in januari, in aanloop naar de Poëzieweek, zo honderden gedichten op ramen van de straten en worden tien-tot honderdduizenden mensen bereikt. Er is een oproep voor vrijwillige handletteraars.

Wie kunnen er Weesgedichten adopteren ?
Vanaf 10 uur op woensdag 13 december kunnen inwoners van de deelnemende steden en gemeenten surfen naar weesgedichten.nl of de pagina van hun lokale, deelnemende bibliotheek en een Weesgedicht adopteren uit de selectie. Iedereen in het werkgebied van die bibliotheken kan adopteren. Vrijwillige handletteraars schrijven de gedichten met afwasbare stift op de ramen van de adoptieouders. Deelnemen aan deze actie kost de deelnemende adoptieouders niets maar draagt zoveel bij aan de ziel van de Poëzieweek.

Honderden gedichten op de ramen in januari, (tien)duizenden gaan ze zien!
Er doen in totaal 74 bibliotheekvestigingen mee van 13 bibliotheekorganisaties! Dat betekent dat honderden gedichten de straten zullen sieren. Op deze manier toveren wij een groot deel van de Lage Landen om tot een bewandelbare poëziebundel. Als tweetrapsraket bereiken we hiermee potentieel (tien- of honderd-) duizenden mensen via de raamgedichten. Zo verspreiden de Weesgedichten de verrassing van en liefde voor de poëzie.

Welke bibliotheken doen mee?
De deelnemende bibliotheken zijn te vinden op de handige landkaart op https://weesgedichten.nl/adopteren.
De bibliotheek organisaties zijn Bibliotheken De Plataan, De Bollenstreek,  Katwijk aan Zee, alle vestigingen van Den Haag en Rotterdam, Gouda, de Hoeksche Waard (Strijen en Oude Beijerland) en de vestigingen in Dordrecht van De Bibliotheek AanZet. Maar ook buiten Zuid Holland zijn bibliotheken aangesloten: in Noord Holland de Bibliotheek Zuid Kennemerland, en in Zutphen de Bibliotheek Berkel en IJssel, tot in Limburg de vestigingen van Bibliotheek De Domijnen.

Oproep meedoen en vrijwilligers en handletteraars
In Nederland is Derek Otte, de populaire dichter, spoken word performer en voormalig stadsdichter van Rotterdam 2017-2018,  de ambassadeur. Hij schreef het thema gedicht ‘astronomisch’ en roept op: ‘vertel familie, vrienden en bekenden over Weesgedichten en de mogelijkheden tot adoptie!’.

Er worden workshops Handletteren  aangeboden in ieder geval  Rotterdam, Noordwijk, Vlaardingen, Den Haag en Drodrecht. Bibliotheekmedewerkers mogen zich daar uiteraard ook voor aanmelden. Ook studenten design, Grafisch lyceum of van de kunstacademie worden aangespoord.  Er wordt opgeroepen om je te melden of je nou wel al of nog géén ervaring hebt, wel of niet van nature een krullende sierletter schrijft, want je doet professionele handletter skills op in de workshop Handlettering en past ze direct toe in januari voor de bibliotheek. Oefening baart kunst!

Lees HIER de oproep maar zie vooral dit het filmpje hieronder met oproep en beeld van handletteren ter inspiratie.