15 miljoen beschikbaar voor taalonderwijs volwassen Oekraïense ontheemden

(Bron: VOB)

Bibliotheken hebben afgelopen jaar een belangrijke rol gespeeld bij het taalonderwijs voor volwassen Oekraïners in Nederland. Om het onderwijs goed te kunnen blijven faciliteren is er behoefte aan een structurelere aanpak en financiering. Dat is de belangrijkste conclusie van het rapport ‘Eerste Monitor Taalonderwijs volwassen Oekraïense ontheemden’ dat onderzoeksbureau Berenschot in opdracht van Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft opgesteld. In veel gemeenten heeft de bibliotheek een rol bij zowel het informeren over taalonderwijs als bij de uitvoering. Als knelpunten komen naar voren dat bibliotheken onvoldoende capaciteit hadden, gemeenten soms onvoldoende middelen en dat veel ad hoc is georganiseerd. Om het taalonderwijs specifiek voor deze groep te borgen dat heeft het Rijk € 15 miljoen toegezegd aan gemeenten. Naar verwachting zal dit met de meicirculaire 2023 aan gemeenten worden uitgekeerd.

Het rapport is hieronder te downloaden.