Docenten Almere College Dronten ontvangen eigen bibliotheekpas

Janine en Catrien van FlevoMeer Bibliotheek overhandigen de bibliotheekpassen aan de docenten van het Almere College (locatie Copernicus)

Docenten Nederlands van het Almere College Dronten (locatie Copernicus) hebben hun eigen bibliotheekpas. Alle leerlingen waren al lid van de FlevoMeer Bibliotheek en daarmee hebben zowel de docenten als de leerlingen toegang tot de (online) bibliotheek.

“Op school hebben we wel een mediatheek, maar het aanbod daar is wat beperkter en je kunt een boek maar aan één leerling of docent tegelijk uitlenen”, vertelt docent Mieke Gerretzen. “Met toegang tot de online Bibliotheek krijgen wij als docenten en alle leerlingen toegang tot een groot aanbod van boeken van de leeslijst en kunnen wij onze leerlingen allemaal dezelfde boeken van de leeslijst tegelijk laten lezen. Als iPadschool is dit voor ons dé logische stap om nu te nemen voor onze school. We zijn dan ook heel blij met deze mogelijkheid en dat alle leerlingen de boeken op hun iPad kunnen lezen.”

Stimulans tot lezen
De online Bibliotheek werkt overzichtelijk. De jongeren kunnen zoeken op hun leeftijd, verschillende categorieën en thema’s die aansluiten bij hun belevingswereld. De online Bibliotheek werkt ook op basis van een algoritme. De jongeren krijgen dus op basis van eerdere zoekopdrachten en gelezen boeken weer nieuwe boeken voorgesteld, die passen bij wat zij interessant en leuk vinden. De overzichtelijkheid en toegankelijkheid van de online Bibliotheek stimuleert jongeren om meer boeken te lezen en/of te luisteren. Met hun iPad hebben ze direct toegang tot de boeken en hoeven ze niet naar de bibliotheek zelf te komen. Dit is ontzettend belangrijk, want als je leest oefen je bewust en onbewust verschillende vaardigheden en krijg je meer inzicht in anderen en de wereld om je heen.

Voorlezen om kinderen meer tot lezen te krijgen
Naast de toegang tot de online Bibliotheek, doen de docenten Nederlands van het Almere College (locatie Copernicus) nog meer om hun leerlingen meer aan het lezen te krijgen. Zo lezen ze verschillende fragmenten voor uit boeken in de lessen om de jongeren zo al hun eerste kennismaking te laten krijgen met de Nederlandse literatuur. De leerlingen kunnen dan al gerichter een boek gaan kiezen. “Ook lezen we regelmatig klassikaal uit een boek, waarbij iedere leerling een stukje voorleest”, vult docent Sanne van Gils aan. “Doordat iedere leerling een stukje leest, moeten ze wel opletten en weten wij als docenten ook zeker dat de leerlingen weer een stuk hebben gelezen.”