OBA viert 750e verjaardag Amsterdam jaar lang met meerdere evenementen

Mensen Vieren Amsterdam 750, credit: Olga Ghanza

De Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA) viert de 750ste verjaardag van Amsterdam een jaar lang. Van 27 oktober 2024 tot en met het daadwerkelijke jubileum een jaar later openen de 29 bibliotheken de deuren voor verschillende activiteiten en (mini-)exposities.

De OBA wil daarnaast buurtinitiatieven ondersteunen, variërend van kleine buurtactiviteiten tot grote evenementen. ‘Als maatschappelijk partner van Amsterdam 750 willen wij de band tussen de stad en zijn inwoners versterken’, zegt Martin Berendse, directeur OBA. ‘Onze locaties zijn ontmoetingsplekken waar Amsterdammers samenkomen om kennis op te doen, ontmoetingen te organiseren en ideeën uit te wisselen. We zetten ons netwerk, onze kennis en middelen in om het jubileumjaar voor iedereen toegankelijk te maken.’

Directeur Sietse Bakker van Amsterdam 750: ‘De OBA is een ideale partner omdat ze als geen ander in staat is om de verbinding te leggen tussen de diverse gemeenschappen in de stad. Met haar 29 vestigingen is de OBA diepgeworteld in de verschillende buurten van de stad.’

OBA werkt ook samen met andere partners, waaronder Mensen Maken Amsterdam en Stichting Amsterdam 750. Deze organisaties bieden financiële ondersteuning voor activiteiten die bijdragen aan de feestelijkheden rondom Amsterdam 750 jaar. Zo kunnen bewoners bij mensenmakenamsterdam.nl een bijdrage tot 1500 euro aanvragen voor hun buurtinitiatief.

Bij stichtingamsterdam750.nl kan subsidie worden aangevraagd voor 10.000, 20.000 of 50.000 euro. Alle ideeën zijn welkom, van sportactiviteiten voor jongeren tot buurtmaaltijden en culturele evenementen voor ouderen.