Egid van Houtem benoemd tot directeur-bestuurder Bibliotheek Kerkrade e.o.

De Raad van Toezicht van de stichting Bibliotheek Kerkrade e.o. heeft Egid van Houtem benoemd als nieuwe directeur-bestuurder. Hij treedt per 1 april a.s. in dienst en volgt per 1 mei a.s. Ilse Verburgh op in de functie van directeur-bestuurder.

Egid is opgeleid in Cultuur- en Maatschappijwetenschappen en heeft een brede ervaring binnen de bibliotheek- en culturele sector. Hij was onder meer programmaleider van Cubiss in Limburg en lid van het management, kwartiermaker Bibliotheek FieldLab Midden- en Zuid Nederland, verkenner Digitale Samenleving Limburg en recent directeur van het Nederlands Mijnmuseum. Maatschappelijk is Egid actief onder meer als mede-organisator van het Festival Wanderlöss. Eveneens heeft hij in het recente verleden ervaring opgedaan in de gemeentepolitiek.

In Egid treft de Raad van Toezicht een geëngageerd directeur-bestuurder die de bibliotheek Kerkrade e.o. (die in 2021 tot beste bibliotheek van Nederland is verkozen) met vestigingen in Simpelveld-Bocholtz, Brunssum, Voerendaal en Kerkrade in een nieuwe fase van ontwikkeling zal brengen. De bibliotheek als een ontmoetingsplaats, laagdrempelig en toegankelijk met boeken, activiteiten en scholing, in nauwe samenwerking met de gemeenten en het culturele veld. Hij zal de koers voortzetten van maatschappelijke innovatie op het vlak van informatie en (digitale) participatie én het borgen van de vernieuwingen.

Reactie Egid van Houtem: ‘ik zie er naar uit om samen met de medewerkers en vrijwilligers aan de slag te gaan in een sector waar mijn hart ligt en die zo in het hart van de samenleving staat.’