Martin Berendse ontvangt de Andreaspenning voor zijn bijdrage aan de OBA

Martin Berendse met wethouder Marjolein Moorman. Foto’s door Emiro Smolders

Op 1 juli 2024 vierde Martin Berendse zijn 10-jarig jubileum als directeur van de Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA). Op maandag 23 september werd hij onderscheiden met de Andreaspenning, als erkenning voor zijn bijdrage aan de stad Amsterdam. Onder zijn leiding heeft de OBA zich verder ontwikkeld tot een maatschappelijke bibliotheek die, naast het uitlenen van boeken, een belangrijke rol speelt in het bevorderen van leesvaardigheid, digitale geletterdheid en buurtgerichte activiteiten. De Andreaspenning onderstreept Berendse’s betrokkenheid bij de stad en de bibliotheek.

Wethouder Marjolein Moorman (Armoedebestrijding, Onderwijs en Jeugdzorg): “Jouw werk bij de OBA is van onschatbare waarde voor alle Amsterdammers. En voor de sociale samenhang in onze stad. De OBA is een brede, maatschappelijke, educatieve bibliotheek met een sterk netwerk van buurtvestigingen. En een onmisbare rol in het bestrijden van de kansenongelijkheid in onze stad.” Met initiatieven zoals OBA Next en samenwerkingen met buurtbewoners en culturele partners blijft de OBA inspelen op de behoeften van diverse gemeenschappen. Berendse heeft van de OBA een veilige plek gemaakt waar iedereen welkom is en waar kennis, ontwikkeling en ontmoeting samenkomen zodat iedereen de kans krijgt om te groeien.