Bibliotheek Mar en Fean zoekt een Bestuursadviseur

voor 32 uur per week

Wij zijn de Mienskipsbiblioteek; de Bibliotheek van, voor en door de lokale gemeenschap. Samen met onze teams en de inwoners van ons werkgebied bouwen wij met veel passie aan een inclusieve, democratische en duurzame samenleving. Om de strategische koers van de organisatie uit te zetten, impact te genereren en innovatie te realiseren zoeken we naar een enthousiaste en vernieuwende bestuursadviseur. Een mooie functie, waarin je nauw samenwerkt met de directeur- bestuurder, collega’s en externe partners. Klinkt goed toch?

Wie zoeken wij?

Wij hoeven je niet uit te leggen welke betekenis de bibliotheek in de samenleving heeft. Ook jij wilt je sterk maken voor een democratische samenleving waarin polarisatie wordt tegengaan en er gelijke kansen zijn voor iedereen. Je hebt oog voor belangrijke innovaties en nieuwe ontwikkelingen, denk aan de digitalisering in de samenleving en het belang van dialoog en democratie en duurzaamheid. Je hebt een visie hoe we hier vanuit de bibliotheek aan kunnen bijdragen en impact hebben. De sustainable development goals van de Verenigde Naties ken je natuurlijk en je bent in staat om de rol, identiteit en werkzaamheden van de bibliotheek hieraan te verbinden. Je bent een strategische denker, die plannen maakt en kwaliteit bewaakt in nauwe afstemming en samenwerking met betrokken mensen en partijen. Hierbij vind je het belangrijk om de kracht en talenten van mensen uit de mienskip en uit de organisatie zo goed mogelijk te benutten.

Wat ga je doen?

Als bestuursadviseur ben je adviserend lid van het managementteam. Je bent adviseur voor de directeur-bestuurder op beleid- en bestuurszaken en ondersteunt de managers in hun beleidsterreinen en -ontwikkeling. Je schrijft en implementeert nieuw beleid en zorgt ervoor dat het wordt geborgd. Als ‘chief impact officer’ ben je de aanjager en bewaker van het impact gestuurd werken, dat we inmiddels ingevoerd hebben. Je neemt deel aan landelijke en provinciale projectgroepen en zorgt ervoor dat ontwikkelingen die hieruit voortvloeien in de organisatie landen. Je bent de procesbewaker van de bestuurlijke jaarcyclus van jaarplannen, evaluaties en verantwoording. In de eerstkomende tijd kun je meteen aan de slag met de uitvoering en monitoring van de investeringsagenda en de nieuwe meerjarenkoers van Bibliotheken Mar en Fean.

Wat neem je mee?

• Je hebt minimaal een afgeronde relevante opleiding op WO-niveau en ervaring in een beleidsmatige functie;
  • Je bent sterk in het opbouwen en onderhouden van het relatienetwerk met strategische samenwerkingspartners;
  • Je bent initiatiefrijk en in staat om strategische ontwikkelingen om te zetten in concrete plannen en acties en om anderen hierin te enthousiasmeren en mee te nemen;
  • Je hebt de kennis, de ambitie én de drive om onze bibliotheekorganisatie verder te ontwikkelen en bent sterk op innovatie gericht;
  • Je hebt een hoog kwaliteitsbewustzijn en bent een goede procesmanager. Je bent kritisch op de inhoud en scherp op het proces;
  • Je hebt uitstekende schriftelijke en mondelinge communicatieve vaardigheden;
  • Je bent betrouwbaar, doortastend, duidelijk en transparant en je denkt in kansen en mogelijkheden;
  • Je bent iemand die onafhankelijk en zelfstandig kan werken, maar daarbij de samenwerking nooit uit het oog verliest.

Wat bieden we jou?

Een prachtige plek in een organisatie die in transitie is naar Mienskipsbiblioteek Mar en Fean. Waar veel talent huist en waar altijd behoefte is aan nieuwe ideeën. Waar zowel naar buiten als naar binnen de menskant centraal staat. En waar je een leven lang blijft ontwikkelen.

De arbeidsvoorwaarden zijn conform de cao openbare bibliotheken. Je wordt gesalarieerd in schaal 11 (minimaal € 4.158,- en maximaal € 5.419,- bruto per maand bij een 36-urige werkweek). We willen zo snel mogelijk van start. In eerste instantie voor een jaar, maar we hopen vanzelfsprekend op een lange samenwerking.

Meer weten?

Neem voor informatie contact op met Rixt Heegsma, directeur-bestuurder. Zij is bereikbaar op 06 – 23 83 83 85.

Weet je genoeg?

Solliciteren kan vóór 10 april 2022 via www.werkeninfriesland.nl of per mail naar peno@bmf.nl. De eerste ronde sollicitatiegesprekken is gepland dinsdag 19 april en woensdag 20 april 2022. Wie weet tot snel!

Deze vacature wordt tegelijk intern en extern gepubliceerd. Bij gelijke geschiktheid hebben medewerkers van Bibliotheken Mar en Fean voorrang.