Muziekbank blijft in Bibliotheek Enschede

Het voortbestaan van de Muziekbank Enschede blijft ook bij de verhuizing van de bibliotheek naar een nieuwe locatie gegarandeerd. Directeur Jan Hoogenberg van Bibliotheek Enschede heeft dit voornemen uitgesproken tegenover voorzitter Peter Rouwendaal van de Muziekbank.

Er leven al enkele jaren plannen voor een verhuizing van Bibliotheek Enschede naar een nieuw onderkomen. Vorig jaar werd duidelijk dat de meest waarschijnlijke locatie daarvoor het nieuw te ontwikkelen Muziekkwartier wordt. In het Muziekkwartier bevinden zich het Wilminktheater & Muziekcentrum, poppodium Metropool, Kaliber Kunstenschool, De Nederlandse Reisopera, het Orkest van het Oosten en het ArtEZ conservatorium. De bibliotheek wordt daar dus aan toegevoegd. Het Muziekkwartier moet met de bibliotheek meer de ‘huiskamer van de stad’ worden.

Bibliotheekdirecteur Jan Hoogenberg heeft nu dus aangegeven dat de Muziekbank deel uit blijft maken van de bibliotheek, ook bij een verhuizing naar het Muziekkwartier, maar wel in een afgeslankte en aangepaste vorm.  Net als voor de boekencollectie ziet Hoogenberg graag minder ruimte voor de muziekcollectie zelf en meer ruimte voor studie en ontmoeting daar omheen. ‘Een kleinere maar gezellige ruimte, bijvoorbeeld met een oude jukebox met het populairste uit de collectie en de rest in opslag.’

Peter Rouwendaal, voorzitter van de Muziekbank, is blij met de toezegging dat de muziekcollectie kan blijven. ‘Elk jaar was het weer de vraag wat er met ons gaat gebeuren als de bibliotheek verhuist. Als de bieb had gezegd dat de Muziekbank minder relevant is, dan was het waarschijnlijk over en uit geweest. Dat is gelukkig dus niet het geval,’ aldus Rouwendaal tegenover Tubantia. Hij sluit zich aan bij Jan Hoogenberg dat het aspect van de beleving van muziek in de toekomst centraler zal staan, naast de functie van muzikaal kenniscentrum. ‘De oude sfeer en het gevoel als in een platenzaak, dat is waar we aan denken.’ Ook moet de Muziekbank volgens hem door betere marketing nog meer bekendheid krijgen.

De Muziekbank heeft met ongeveer 160.000 muziekdragers de op een na grootste collectie van het Nederland, na Muziekweb. De vrijwilligers van de Muziekbank verzorgen onder de noemer Luisterrijk daarnaast maandelijkse lezingen met muziekvoorbeelden door en voor enthousiaste muziekliefhebbers (behalve wanneer dat door corona niet mogelijk is). De Muziekbank krijgt (behalve onderdak) een kleine financiële bijdrage van Bibliotheek Enschede en moet zich financieel verder zelf bedruipen. De organisatie wordt gerund oor ongeveer zeventig vrijwilligers.