Westfriese Bibliotheken en de Bibliotheek Waterland maken een prentenboek met babyliedjes ‘van buik tot schoot’

De overhandiging van Bieblala aan verloskundige Pien Jonker

De Westfriese Bibliotheken en de Bibliotheek Waterland hebben samen het prentenboek BiebLala gemaakt. Het prentenboek bevat babyliedjes ‘van buik tot schoot’. Met BiebLala vragen de bibliotheken aandacht van aankomende ouders om al tijdens de zwangerschap contact te maken met hun baby door te zingen en voor te lezen. Zo zijn ze op een ludieke manier al bezig met de taalontwikkeling van hun kleine. Baby’s kunnen vanaf 16 weken in de buik al horen en luisteren vanaf 24 weken actief mee. Na de geboorte zullen ze de klanken herkennen. Dan genieten jonge ouders en grootouders met de baby op schoot van het boekje met bijbehorende Spotify-playlist en animaties. In de animaties komen de illustraties tot leven. De bibliotheken hebben een ontwerpwedstrijd uitgeschreven onder studenten en zzp’ers. Bas Kok van Loket 1 kreeg op basis van zijn ontwerp de hele opdracht. Andere deelnemers krijgen een referentie voor hun portfolio.

De liedjes zijn bedacht en gezongen door Anna Verschoor, die ook als Programmamaker werkt bij de Westfriese Bibliotheken: “Ik zong altijd een zelfverzonnen liedje als ik de luier van mijn kinderen verschoonde. Toen ik daarover vertelde aan andere moeders en het liedje voor ze zong, zeiden ze dat ik hier meer mee moest doen. En nu is dit boekje er!”

Presentatie
BiebLala is op donderdag 10 juni gepresenteerd aan beleidsambtenaren, professionals en (aankomende) ouders. ’s Ochtends werd een eerste exemplaar uitgereikt aan verloskundige Pien Jonker in de Bibliotheek Stede Broec. ’s middags overhandigde de Bibliotheek Purmerend hun eerste exemplaar aan de zwangere beleidsambtenaar Janneke van Dijk.

Vast onderdeel BoekStart
BiebLala
wordt een vast onderdeel van de BoekStartprogrammering bij deze bibliotheken. Het prentenboek wordt aan publiek gepresenteerd tijdens het programma van de Westfriese Bibliotheken op de allereerste landelijke BoekStartdag op 19 juni, met korte workshops voor jonge ouders. Deze zullen vanwege coronamaatregelen grotendeels online te volgen zijn. Deelname is gratis. BiebLala zal daarna regelmatig terugkomen bij het wekelijkse voorleesmoment in de bibliotheken, in workshops voor ouders en professionals, en bij campagnes om het voorlezen van jongs af aan te stimuleren. De Bibliotheek Waterland zet na de zomer in op programmering rond BiebLala. Verloskundigen en consultatiebureaus in het netwerk van de bibliotheken, die helpen om aandacht te vragen voor de taalontwikkeling bij baby’s, krijgen een exemplaar van BiebLala voor hun praktijk. Daarnaast is het boekje te koop bij de bibliotheken voor €7,50.

Voor meer informatie, zie: westfriesebibliotheken.nl/bieblala