Blog: Het belang van voorlezen

Foto door: Sharon Hilgersum

Tekst: Sylvia Bakker is voorzitter van de RvT van de Bibliotheek Waterland oprichter en bedenker van de podcast What the bieb en archivaris van de Tweede Kamerfractie van de VVD.
Columnisten / bloggers schrijven op persoonlijke titel en weerspiegelen niet noodzakelijkerwijs het standpunt van de redactie.

‘Hallo, hoe heet jij?’
‘Mijn naam is Sylvia en wij gaan in de komende weken ‘s morgens samen lezen.’
‘Jij leest en ik vraag of je het begrijpt en wat je van het boekje vindt’
‘Maakt de tekst je blij of verdrietig? Heb je zelf zoiets meegemaakt?’
‘Als ik een stukje voorlees, luister jij dan goed? Je mag aan mij ook vragen stellen.’
‘We maken dan samen zelf een verhaaltje.’

Mijn gedachten gaan terug naar de basisschool waar mijn kinderen les hebben gehad en naar de boeken van Paul van Loon over Dolfje Weerwolfje waarin neef Leo een – woest aantrekkelijk – personage is. Avonden voorlezen. De ene keer een paar bladzijden en de andere avond meer hoofdstukken of een half boek omdat het zo spannend was! Ik vind samen (kinder)boeken lezen en voorlezen zo leuk!
In de periode van 2002 tot 2012 las ik wekelijks met kinderen (ca. drie per schooljaar) die (tijdelijk) één op één ondersteuning nodig hadden. Voor velen van ons is dit een logische en natuurlijk taak om de school en daarmee leerlingen te helpen in hun ontwikkeling.

In het najaar van 2015 ontmoette ik iemand van de lokale bibliotheek en vertelde haar het lezen met de jonge kinderen te missen. Een aantal maanden later werd ik benoemd in de Raad van Toezicht Bibliotheek Waterland. Oké, zeker ook nodig en nuttig en ik voel mij zeer vereerd voor het vervullen van deze mooie rol.
Het lezen en gekke stemmetjes opzetten en giechelen en lol maken en ook serieus discuteren (met 8-jarigen heel boeiend!) is er echter nog niet van gekomen. Dat komt vast wel weer.

Komend seizoen is het bibliotheek thema de kracht van verhalen.
Ik haal ze graag op voor onze podcast What the Bieb?!
Dit is een van mijn verhalen: hoe ik door leesplezier betrokken ben geraakt bij een bibliotheekorganisatie.